Island hæver barren for el-drift på ny færge
De islandske vejmyndigheder, Vegagerðin, har hævet ambitionerne for deres nybygningsprojekt indbefattende en ny bil- og passagerfærge til ruten mellem Landeyjahöfn og Vestmannaeyjar (Vestmannaøerne), som drives af Eimskip. Her står den 27 år gamle færge ’Herjólfur’ som tidligere omtalt i Søfart, over for udskiftning med en nybygning.
I første omgang var det ambitionen, at den nye færge skulle have et hybridt maskineri med en batteripakke på 800 kWh til plug-in opladning og til brug for peak shaving, altså som en energioptimerende installation i færgens dieselelektriske maskineri under den godt syv sømil lange overfart.
Nu har Vegagerðin, der har udsat den planlagte indsættelse af den nye færge fra sommeren 2018 til sommeren 2019, imidlertid indgået en kontrakt med ABB om leverance af en væsentligt større batteribaseret udstyrspakke. Således får færgen nu en batterikapacitet på i alt 3.000 kWh.
Nye muligheder
Dermed bliver det muligt at operere færgen i rent el-mode en stor del af tiden under den 45 minutter lange overfart. De oprindeligt planlagte gensets bibeholdes dog som supplement og back-up, hvilket er nødvendigt, da overfarten i vintermånederne ofte er udfordret af det barske nordatlantiske vejrlig.
Opgraderingen af projektet undervejs i forløbet skyldes dels, at der tilbage i 2014, hvor beslutningen om den nye færge blev taget, var uvished om elnet-infrastrukturen i land kunne levere tilstrækkelig med spænding til opladningen, og dels, at batteriteknologien siden har udviklet sig og ikke mindst er blevet billigere.
ABB har imidlertid også fået opgaven med den landværts del, så den nye færge ville kunne oplade med 2.500 kW under havneanløb i Landeyjahöfn. En fuld opladning af færgen fra det niveau, batteripakken normalt lades ned til under normal drift, ventes at tage 30 minutter.
Strøm fra undergrunden
Samtidigt ønsker Island at promovere brugen af grønt produceret el, som i dag dækker 80 pct. af landets strømforbrug fra kraftværker, der udnytter den termiske energi fra den vulkanske undergrund. Men der er også klare operationelle og sikkerhedsmæssige fordele ved at øge batterikapaciteten, forklarer chef for den maritime afdeling hos de islandske vejmyndigheder, Sigurdur Gretarsson i en pressemeddelelse fra ABB:
– Det, at vi satser på ABBs elektriske løsning giver den nye færge mulighed for at imødegå designbegrænsninger, som normalt er i konflikt med hinanden. Dels er færgen optimeret for en renere drift, der reducerer vores udledning af drivhusgasser – og dels får den ekstra power til langt bedre at kunne navigere i farvande, som nogle gange er meget udfordrende, uddyber Sigurdur Gretarsson.
Den nye færge ventes således at kunne øge regulariteten på ruten. Den nuværende færge må nemlig i hårdt vejr ofte divergere til en anden havn på hovedøen, hvilket øger overfartstiden til tre timer og dermed skaber ekstra gener for passagerne, først og fremmet i forhold til risikoen for søsyge.
Benchmark for el-drift
Kombinationen af det dieselelektriske maskineri og den tilstedeværende power-reserve i batteripakken øger nemlig den nye færges manøvreresurser så meget i forhold til den nuværende færge, at scenariet med anløb af den alternative havn ventes at kunne undgås i fremtiden under hårdt vejr. Noget, der fra ABBs siden da også bemærkes som et nyt benchmark for el-drift.
– Valget af ABBs teknologi til et skib, der opererer på en så krævende rute, hvor vanddybden nogle gange kun er 4,5 meter, mens bølgehøjden kan være 3,5 meter, sætter ganske enkelt et nyt benchmark for batteri-drift om bord på et skib, udtaler Juha Koskela, adm. direktør for ABB Marine & Ports.
Det centrale i ABBs leverance er selskabets såkaldte Onboard DC Grid, som på effektiv vis gør det muligt for batteripakken at koble direkte ind på færgens jævnstrømssystem, hvilket modvirker tab under op- og afladning. Samtidigt muliggør Onboard DC Grid variabel drift af generatorsættene, som kan medvirke til et reduceret brændstofforbrug.
Monitering på distancen
Derudover har ABB leveret generatorer, transformere, tavler samt dels PEMS, Power and Energy Management System – og dels ESCS, altså Energy Storage Control System.
Den omfangsrige systemleverance giver ligeledes ABB mulighed for også at tilbyde selskabets såkaldte ABB Ability Collaborative Centers Infrastructure, hvor systemerne moniteres online af ABB, som dermed bl.a. kan analysere data og komme med vedligeholdelses support.
Det er det norske designhus Polarkonsult, som er bag designet af den nye færge for Vegagerðin, der selv rådgives af det danske rådgivende skibsingeniørfirma JJohannesson ApS. Byggeværftet er polske Crist S.A. i Gdynia.