23948sdkhjf

Scandlines bruger 100 millioner på nye thrustere

Thrusterne på Scandlines’ fire hybridfærger på ruten Rødby-Puttgarden bliver nu udskiftet med thrustere, der sikrer et mere homogent flow gennem vandet.

Det oplyser Scandlines i en pressemeddelelse.

Thrusternes funktion er både at styre og at drive skibet fremad. De nye thrustere giver mindre støj og vibration i vandet, og dermed nedsættes miljøpåvirkningen i vandet betragteligt. Mindre undervandstøj og færre vibrationer giver dyrelivet i Femern Bælt bedre betingelser – det gælder blandt andet for marsvin. Desuden medfører den mere homogene vandgennemstrømning, at luftforurenende udslip – herunder CO2 – nedsættes.

- De nye thrustere er et vigtigt skridt på vej mod emissionsfrie færger – og jeg er meget glad for, at det kan kombineres med et mindre aftryk på havmiljøet på Femern Bælt, siger Scandlines’ adm. direktør Søren Poulsgaard Jensen i pressemeddelelsen og fortsætter:

- Investeringen er et klart signal fra Scandlines’ investorer om, at de fuldt ud støtter vores zero emission-strategi og vores mål om at forblive det grønne alternativ til en mulig tunnel.

Den samlede investering i nye thrustere er på 100 mio. kroner.

Den tyske miljøorganisation, Nabu, er ifølge Scandlines meget tilfreds med rederiets beslutning om at skifte til mere effektive thrustere.

- Scandlines viser vilje til at sejle miljøvenligt. Det er ikke alene positivt for dyrelivet i Femern Bælt, men også et skridt mod emissionsfri sejlads, siger Nabu's Femern Bælt-medarbejder Malte Siegert i pressemeddelelsen.

Skibets fremdriftssystem består af fire thrustere – to i forenden og to i agterenden af færgen. Så i alt 16 thrustere bliver udskiftet. Den første færge får nye thrustere i efteråret 2019, og alle færger vil have fået nye thrustere inden udgangen af 2020. Sideløbende med udskiftningen samarbejder Scandlines og NABU om et forskningsprojekt til evaluering af støjreduktion og diskussion af ”best practice” med relevante interessenter.

De 16 nye thrustere og nye elektroniske thrusterstyring til broen på hvert skib leveres af Rolls-Royce Commercial Marine.

- Efter vores mening har Scandlines en intelligent tilgang til at få en grønnere flåde. Vores tests af den valgte løsning har vist, at man kan forvente en stor forbedring af thrusternes effektivitet, hvilket vil medføre lavere CO2-udledning,” siger Kjetil Nilsen, VP Sales Services, Rolls-Royce Commercial Marine, i pressemeddelelsen. 

Scandlines har sammen med Stena Line netop stævnet det statslige byggeselskab Femern A/S, fordi selskabet ifølge de to rederier ikke efterlever den EU-dom, der i december satte en foreløbig stopper for flere lån med statsgaranti. 

Læs mere: Rederier går til domstole for at stoppe Femern

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109