Medie: 'Povl Anker' godkendt trods defekt overfalds-alarm
På trods af, at 'Povl Anker's SASS-alarm var defekt, gav DNV GL skibet et ISS-certifikat som dokumentation for, at den bornholmske reservefærge overholdt alle internationale krav til terrorsikring.
Det skriver Bornholms Tidende på baggrund af aktindsigt i en række mails og telefonnotater.
Bornholmslinjen bekræfter over for mediet, at rederiet bestilte en ISS-certificering hos DNV GL samme dag, som 'Povl Anker' skulle indsættes som erstatning for 'Hammershus' på turen fra Rønne til Køge den 14. september 2018.
Det fremgår dog af Bornholms Tidendes aktindsigt, at rederiets overstyrmand en time før afgang ringede til Søfartsstyrelsen for at få dispensation til at sejle trods den defekte SASS-alarm (Ship Security Alarm System) – en anordning, der gør det muligt at slå alarm fra flere steder på skibet i tilfælde af overfald eller angreb fra pirater eller terrorister.
Over for Bornholms Tidende undrer Søfartsstyrelsens overskibsinspektør Torsten Arnt Olsen sig over, at DNV GL kunne ISS-godkende skibet med en defekt SASS-alarm.
- En fungerende SSAS-alarm er en vigtig komponent i skibets sikkerhed. For at få udstedt et ISS-certifikat er der en stribe ting, der skal være til stede. En af dem er en fungerende SSAS-alarm, siger han til mediet.
I DNV GL henviser Flemming Mose Christensen, der er leder af den maritime afdeling, til, at afprøvning af SASS-alarmen ikke er en del af det eftersyn, der ligger til grund for ISS-certifikatet. Han forklarer til Bornholms Tidende, at SASS-alarmen bliver testet en gang om året som en del af et radiosyn, som sker i regi af Søfartsstyrelsen. Ifølge mediet kan han kan ikke redegøre for, hvornår det seneste radiosyn er foretaget.
- Vi positiv-rapporterer ikke på den måde. Hvis de ting, vi skal tjekke, er i orden, så er de i orden. Vi behøver ikke at skrive datoer ned for de ting her. Det har vi ikke brug for. Vi kigger i den radiorapport, der ligger på skibet, og hvis den er i orden, så godkender vi alarmen, siger Flemming Mose Christensen til Bornholms Tidende.
'Povl Anker' fik dispensation til at sejle til Køge med en defekt SASS-alarm, da alarmen ikke er et krav for at sejle imellem danske havne. I løbet af turen lykkedes det skibets besætning at få alarmen til at fungere, og 'Povl Anker' kunne derfor tage turen fra Rønne til Sassnitz dagen efter.