Hapag-Lloyd vil konvertere 15.000 TEU-skib til LNG
Som de første i verden vil det tyske containerrederi Hapag-Lloyd retrofitte et containerskib i 15.000 TEU-klassen til LNG-drift.
Der er tale om 2014-byggede 'Sajir', der ligesom sine 16 søsterskibe er forberedt til retrofit. Kontrakten på ombygning blev underskrevet sidste uge med Hudong Zhonghua Shipbuilding Group. Arbejdet skal ske i forbindelse med ophold hos Huarun Dadong-værftet i Shanghai.
Her vil skibets eksisterende hovedmotor blive konverteret til en dual fuel-motor, der enten kan køre på LNG eller low-sulphor fuel oil (LSFO), der er tænkt som backup.
- Ved at konvertere Sajir vil vi blive det første rederi i verden til at retrofitte et containerskib af denne størrelse til LNG, siger Hapag-Lloyds direktør for fleet management i en pressemeddelelse og fortsætter:
- Igennem pilotprojektet håber vi på at tilegne os erfaringer til fremtidig brug og bane vejen for, at store skibe kan blive retrofittet til at bruge dette alternative brændstof.
Hapag-Lloyd forventer, at overgangen til LNG kan reducere 'Sajir's CO2-udslip med 15-30 pct. Udledningen af svovl og partikler vil blive reduceret med mere end 90 pct.
Læs også: Reder om overgang til LNG: Gør det nu bare!
Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker.