Maersk introducerer virtuel assistent til kølecontainere
Apple har Siri. Amazon har Alexa. Og nu har Maersk Captain Peter. Alle tre er de eksempler på virtuelle assistenter, der skal gøre livet lettere. I Mearsks tilfælde for de kunder, der fragter gods i kølecontainere.
Hvor de to førstnævte gør det muligt at snakke med en robot, er Captain Peter dog endnu mest til envejskommunikation. Der er tale om en videreudvikling af den RCM-platform (Remote Container Management), som Maersk introducerede i slutningen af 2017, og som gør det muligt for kunderne at følge temperatur, luftfugtighed og strømforsyning på containere i realtid.
Ifølge Anne-Sophie Zerlang Karlsen, chef for global reefer management i Maersk, er målæet med RCM-produktet, at det skal ligne og føles som kundernes yndlings-app til deres smartphone.
- Der er stadig meget papirarbejde og vanskelige processer i global handel. Captain Peter vil hjælpe med at tage sig af noget af den her kompleksitet ved at engagere sig smidigt med kunden fra den ene ende af forsyningskæden til den anden, siger hun i en pressemeddelelse.
I begyndelsen vil Captain Peter sende informationer om containerens tilstand, forventede ankomsttidspunkt og eventuelle forsinkelser til kunden via sms eller mail. Kaptajnen vil blive rullet ud i starten af 2019. I dag benytter 2.300 kunder sig af RCM-teknologien, svarende til 70 pct. af Maersks samlede reefer-volumen.
Læs også: Mærsk satser på kølecontainere og lukker kinesisk fabrik