23948sdkhjf

DFDS og CMP skal se på landstrøm til København

Mulighederne for at levere landstrøm til fartøjer i Københavns Havn skal belyses igen, efter at DFDS-færger overgår til landstrøm i Oslo

DFDS og Copenhagen Malmo Port (CMP) skal nu sætte sig sammen og se på mulighederne for at forsyne rederiets to Oslo-færger med landstrøm, når de ligger i København. 

Det skriver Ingeniøren, efter at 'Pearl Seaways' er blevet forberedt til landstrøm under et værftophold på Lindø. I Oslo er der kommet krav om, at skibe skal slukke generatoren under ophold i havnen og i stedet lade sig forsyne fra et nyt landstrømsanlæg. 

Det sparer ifølge DFDS en årlig udledning på ca. syv ton NOx, der slipper ud igennem de to skibes katalysatorer. En lignende reduktion af udslippet vil være mulig i København, hvor planer om landstrøm i København dog hidtil er blevet forkastet på grund af en forventet anlægsinvestering på 200 mio. kroner. I By & Havn, der er moderselskab til CMP, vil man dog nu tage sagen op igen. 

- Vi synes, det er glædeligt, at DFDS-færgerne er ved at blive ombygget, så de fremover kan bruge landstrøm, og vi vil i By & Havn nu tage initiativ til at etablere kontakt mellem CMP, der driver erhvervshavnen, og DFDS, der står for Oslo-færgen, for at vi sammen kan vurdere mulighederne for at etablere landstrøm til Oslo-færgen i København, siger By & Havns kommunikationschef Rikke Faaborg Jarmer til Ingeniøren. 

Læs også: Hamborg tilbyder landstrøm fra LNG til containerskibe

I Det Økologiske Råd peger seniorøkonom Kåre Press-Kristensen på, at flere faktorer har ændret sig, siden Dansk Energi i 2014 regnede på mulighederne for at etablere landstrøm i København. Blandt andet blev værdien af et menneskeliv mere end fordoblet i en vismandsrapport fra 2016.

Det spændende, der er sket siden den tidligere analyse af landstrøm til krydstogtskibe, er, at landstrømsanlæggene er blevet hamrende meget billigere, samtidig med at forureningseksternaliteterne (prisen for forureningen), som forureningen koster samfundet, er blevet skruet væsentligt op. Det vil sige, at du står pludselig med en meget større gevinst, fordi forureningen koster meget mere, siger Kåre Press-Kristensen til Ingeniøren.

'Crown Seaways' vil blive forberedt til landstrøm i januar 2020. 

Som Søfart tidligere har skrevet, tilbød den danske virksomhed Powercon i 2016 at forære København et landstrømsanlæg. Byen takkede dog nej, da den selv skulle afholde udgifterne til tilslutning. 

Læs mere: København takker nej til gratis landstrøm fra Powercon

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172