Første mega-ro/ro leveret til DFDS
Torsdag kl. 20:50 lokal tid tog DFDS formel levering af nybygningen ’Gothia Seaways’ fra Jinling-værftet i Kina. Dermed er det første af i alt seks bestilte nye ”mega-ro/ro-skibe” på hver 6.700 lanemeter nu en del af DFDS’ flåde. Serien, der har knapt 40 pct. større kapacitet end DFDS’ nuværende største ro/ro-skibe, følger en trend i markedet, hvor en lille skare af de førende shortsea-rederier introducerer mega-skibe.
’Gothia Seaways’s leveringsrejse har Tyrkiet som destination, hvor skibet sammen med seriens enhed nummer to skal indsættes mellem Istanbul og Trieste i det netværk, DFDS sidste år fik adgang til med købet af tyrkiske U.N. Ro-Ro. Derfor bliver ’Gothia Seaways’s navn, som referer til Gøteborg, også ændret, ligesom skibet også flyttes fra dansk til tyrkisk flag.
DFDS oplyser, at nybygningen vil blive omdøbt efter en ny navnepolitik for skibene i det oprindelige U.N. Ro-Ro-netværk. Denne har lokale stednavne som præfiks og det vanlige Seaways som suffiks. Nogle af de stednavne, der er i spil er Troy, Cappadocia, Olympos, Ephesus, Assos, Artemis, Aspendos, Dardanelles, Zeugma, Sumela, Myra og Pergamon. Det er dog endnu ikke offentliggjort, hvilket af disse præfikser, som erstatter Gothia.