Slut med Maersk Line - nu er det bare Maersk
I al stilfærdighed har A.P. Møller-Mærsk droppet rederinavnet Maersk Line i sin markedsføring. Nu skal alle services markedsføres som Maersk. En markant konsekvens af virksomhedens igangværende strategiskift fra rederidrift til transportservice-virksomhed
2
Billeder
Kommerciel direktør i Maersk, Vincent Clerc: ”I 2019 vil vi tilbyde kunderne en lang række nye services som ikke relaterer sig til søtransport”. Foto: Maersk
Men det er alligevel sigende for udviklingen i Danmarks største virksomhed.
Mærsk er holdt op med at promovere containerrederiet Maersk Line som et brand - eller produkt - overfor kunderne.
Rent juridisk eksisterer rederiet fortsat, og der vil fortsat stå ’Maersk Line’ med massive bogstaver på siden af containerskibene.
Men i virksomhedens gigantiske strategiskifte bevæger man sig væk fra skibene for i stedet af brande sig som leverandør af transportservices.
Med andre ord: Kunderne skal ikke længere ’bare’ købe containertransport hos Mærsk. De skal købe transportservices, hvor transport af containere over oceanerne blot er ét af produkterne på hylden.
Toldbehandling og lagerhaller
Ifølge virksomhedens kommercielle direktør, CCO, Vincent Clerc, er det seneste halve år brugt på at omlægge arbejdsgange, skabe nye funktioner og slå forretningsområder sammen.
- Vi har nu en række helt nye produkter på plads til kunderne. Vi samler alle vores ydelser under brandet ’Maersk’ for at understrege, at vores kerneydelse fra nu af består af en bred palette af transportservices, siger Vincent Clerc.
Men hvad består de nye produkter så af?
Vincent Clerc:
- Mange kunder har traditionelt brugt os til transport af containere fra én havn til en anden. Med vores integrerede organisation kan vi tilbyde kunderne langt flere services i hele transportkæden. Vi tror på, at vores kunder kan se en værdi i, at samle langt flere services hos os. Vi vil kunne tilbyde transport af varer mellem fabrik og lager, opbevaring i lagerhaller før afskibning samt hjælp til toldbehandling. Samt ikke mindst et væld af digitale muligheder.
Omkalfatring
Den store omkalfatring er Mærsk er som bekendt en del af en proces, som blev sat i gang for mere end to år siden, ifølge hvilken de olierelaterede forretninger er blevet solgt fra eller - som i tilfældet med Maersk Drilling og Maersk Supply Service - venter på at blive solgt fra.
Til gengæld har forretningsben som havneforretningen APM Terminals og Damco mistet deres selvstændige identitet. Disse virksomheder er nu blevet blevet en integreret del af den nye logistikvirksomhed.
Ifølge Vincent Clerc er det ikke planen, at det nye Mærsk skal udvikle sig til en konkurrent til de store logistikselskaber som f.eks. den danske gigant DSV.
- Men vi skal udnytte vores stordriftsfordele til at tilbyde kunderne nogle ydelser, som vi tror, at de efterspørger. Vi kommer til at transportere ca. 27 mio. teu i 2019 og har en markedsandel på 20 pct. Det giver os en know how, som vi skal udnytte på tværs af organisationen.
Transport på land
Det handler groft sagt om, at det nye Mærsk vil have en en større bid af den landbaserede kage.
Tag en tekstilfabrik i Vietnam med eksport til USA. Det nye Mærsk vil her forsøge at udvide sine ydelser til at arrangere transporten fra fabrik til fjernlager og videre til havneterminal. Undervejs kan Mærsk påtage sig at håndtere toldproceduren overfor myndighederne inden varepartiet kommer om bord på containerskibet.
- Vi går efter at blive en end to end transportør. Vi vil som altid påtage os den fysiske transport over oceaner, men vi vil også i større og større omfang påtage os et ansvar for at håndtere det dokument-flow, som omgiver hele transportkæden. Og den opgave er vi i virkeligheden ekstremt godt klædt på til at løse, da vi jo i forvejen håndterer en stor del af de påkrævede dokumenter, når vi skal sende containerne på tværs af verdenshavne. Derfor siger vi til kunderne: Hvorfor ikke også lade os påtage os ansvaret for de øvrige services, som f.eks. at fortolde varepartierne, siger Vincent Clerc.
Han fortsætter:
- Det handler også om, at kunderne har et voldsomt behov for at monitorere deres varepartier via digitale platforme. Kundernes appetit på digitalisering og data er større end nogensinde, og også her vil der være fordele ved at lade os påtage os et større ansvar for hele transportkæden, fordi det giver bedre muligheder for at følge transportprocessen via vores platforme, forklarer Vincent Clerc.
Men er Mærsk så ikke ved at blive en speditør?
- Vi ønsker sådan set bare at løfte nogle flere opgaver. Mange speditører kan mange ting mange steder, men ikke det hele alle steder. Her har vi noget vigtigt at byde ind med. I modsætning til speditøren håndterer vi også den fysiske ting, nemlig containeren, og har en masse tilknyttede systemer. I og med, at vi har skibe og havneterminaler er vi noget andet end en speditør, men vi vil gerne udføre flere opgaver for vores kunder.