Aflysninger holde rater i ro op til kinesisk nytår
Efter en slutning på 2018, hvor raterne holdt sig på gode niveauer, er to ugers stigninger nu afløst af et minimalt fald.
Det viser den seneste opgørelse af Shanghai Containerized Freight Index, der dækker spotrater fra Shanghai i Kina til 15 nøgledestinationer verden over.
Indekset sluttede sidste uge i 940,08 point. Det er stort set det samme som ugen før, der sluttede i 940,86 point.
De stabile tal for det samlede indeks dækker dog over, at raterne til Lagos og Sydafrika steg kraftigt, imens ruterne til Europa og USA, der vejer tungt i indekset, alle faldt.
Både til Nordeuropa og Middelhavet faldt spotraterne med 17 dollar til hhv. 979 dollar og 980 dollar pr. TEU. Til USA's vestkyst var der tale om et fald på 38 dollar til 1.895 dollar pr. fyrrefodsekvivalent (FEU), imens østkysten faldt med 79 dollar til 3.040 dollar.
For containerrederierne bliver den næste udfordring at undgå et ratefald som følge af overkapacitet, når det kinesiske nytår skaber et kratigt fald i produktionen – og dermed også efterspørgslen efter slots på containerskibene – i starten af februar. Noget som sidste år resulterede i rater til Europa helt nede omkring 600 dollar.
Ifølge The Loadstar tyder noget tyder dog, at containerrederier i år er opsat på at holde raterne i vejret. Således har 2M (Maersk Line og MSC) meldt ud, at alliancen aflyser to loops til Nordeuropa og et til Middelhavet, hvilket trækker 40.000 TEU ud af markedet hver uge i uge seks, syv og otte.
Ocean Alliance (Cosco, CMA CGM, Evergreen og OOCL) trækker halvdelen af sin kapacitet til Nordeuropa ud af markedet i uge seks og syv.