DFDS’ Newcastle-færge på besøg hjemme i Østersøen
Dokningsperioden står for døren hos DFDS og dermed også den årlige tonnagekabale, der skal gå bedst muligt op med mindst muligt konsekvens for de enkelte ruter, som kan have forskellige højsæsoner.
En afløser, DFDS ikke tidligere har benyttet sig af på Østersøen, er ’Princess Seaways’, den ene af de to cruisefærger mellem Newcastle og Ijmuiden, som fra 7. februar næste år gennem seks uger skal være stand-in på ruten mellem Karlshamn i Sverige og Klaipeda i Litauen.
Her skal den 1.200 passagers store færge afløse for rutens faste ro/pax-færger, der på skift skal gennem den planlagte dokning. Netop samme periode er lavsæson på ruten mellem Newcastle og Ijmuiden.
- Der er et reduceret behov for passagerkapacitet på det her tidspunkt af året. Alligevel er det dog en udfordring at sikre, at vores passagerer og fragtkunder oplever færrest mulige gener i perioden, hvor Newcastle-Ijmuiden kun vil blive betjent af ’King Seaways’ under Princess’ fravær, udtaler Vice President & Head of Business Unit Channel, Kasper Moos i DFDS’ interne nyhedsbrev.
’Princess Seaways’ blev sammen med ’King Seaways’ indkøbt af DFDS for omkring 13 år siden. De to søsterskibe blev oprindeligt bygget til tyske TT-Lines rute mellem Trelleborg og Travemünde i midten af firserne. Dermed vender ’Princess Seaways’ altså for en kort stund tilbage til Østersøen, når færgen skal være stand-in i februar.