23948sdkhjf

Politikere bag Femern-tunnel står fast trods dom

Den politiske opbakning til en fast Femern-forbindelse er intakt trods manglende statsstøtte

Det har ikke påvirket den politiske velvilje til en fast forbindelse på tværs af Femern Bælt, at EU-Domstolen den 13. december trak tæppet væk under finansieringen af projektet. 

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet. 

Forligskredsen bag Femern Bælt-forbindelsen er blevet orienteret om indholdet i dommene og udtrykker fortsat fuld opbakning til projektet og den videre proces, står der blandt andet. 

Med dommene er EU-Kommissionens godkendelse af finansieringen af kyst til kyst-forbindelsen annulleret. Det har betydning for det statslige byggeselskab Femern A/S, da det gør det vanskeligt at optage nye lån med tilstrækkelig lav rente, før EU-Kommissionen har udarbejdet en ny, positiv afgørelse om statsstøtte af projektet. 

Læs mere: EU-Domstolen skrotter godkendelse af Femern-finansiering

Ministeren på området, Ole Birk Olesen (LA), hæfter sig ved, at der også er lyspunkter i dommen. Også selvom den forkaster EU-Kommissionens blåstempling af, at den danske stat kan garantere for de lån, der bliver optaget for at betale tunnel og landanlæg. 

- Der er en række positive budskaber i EU-Rettens domme. Således sætter EU-Retten ikke spørgsmålstegn ved, at Femern Bælt-forbindelsen er samfundsbegrundet. Samtidig vurderer Retten, at det er rimeligt og fornuftigt at antage, at færgeoverfarten Rødby-Puttgarden lukker, når Femern Bælt-forbindelsen åbner, siger Ole Birk Olesen i pressemeddelelsen. 

Scandlines har i årevis gjort opmærksom på, at tilbagebetalingstiden for tunnellen var for optimistisk, fordi beregningerne var baseret på en antagelse om, at færgerne på Rødby-Puttgarten ville indstille driften eller nedsætte frekvensen markant, når tunnellen åbner.

Scandlines har blandt andet argumenteret med, at når først tunnellen åbner, vil færgerne være betalt ud. Dermed vil rederiet være i stand til at sænke priserne på overfarter så meget, at færgerne vil yde konkurrence til den faste forbindelse.

Det har rederiet også gjort EU-Domstolen opmærksom på. Søfart er i besiddelse af dommen, hvor ordlyden i punkt 158 – som Ole Birk Olesen henviser til i citatet herover – er som følger:

- For det andet er det rimeligt, eller i det mindste ikke åbenbart ukorrekt, at konkludere, at åbningen af den faste forbindelse vil føre til forsvinden af færgetjenesten på den linje, der er omfattet af den faste forbindelse.

Som Søfart tidligere har skrevet, har Femern A/S op til EU-Domstolens afgørelse sikret sig den nødvendige likviditet til selskabets aktiviteter i de kommende år. Scandlines overvejer nu et nyt sagsanlæg, fordi rederiets advokat vurderer, at statsstøtten bør frafalde på de lån, som allerede er optaget. 

Læs mere: Scandlines forbereder nyt sagsanlæg mod Femern A/S

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.114