Få aktuelt maritimt videns-input efter nytår
Skibsteknisk Selskabs Fond indleder det nye års gratis foredrags- og minikonferenceprogram for skibsteknisk interesserede med et virksomhedsbesøg.
Det sker 14. januar, hvor Force Technology i Kgs. Lyngby byder indenfor og præsenterer deltagerne for den seneste CFD-udvikling (Computational Fluid Dynamics), der f.eks. kan anvendes til at estimere det krævede fremdrifts-output på et skib i forhold til givne bølgers energi.
Under besøget præsenteres ligeledes en ny generation af manøvrerings simuleringssoftware til brug i offshore vind. Bl.a. i forhold til bevægelseskompenserede gangsvejssystemer, bare for at nævne nogle af emnerne under besøget, der afsluttes med en tur i Force Technologys nye simulator ”Bridge D”, som netop anvendes til træning af offshore vind-operationer.
Alternativ bunker
Det stadig mere aktuelle emne ”Alternative brændstoffer til skibsfarten” er programsat til den 4. februar. Minikonferencen tager udgangspunkt i, at IMO april i år vedtog en historisk strategi for CO2 og andre drivhusgas-påvirkninger fra skibsfarten, som opsatte konkrete reduktionsmål på mindst 40 pct. i 2030 og opimod 70 pct. i 2050, sammenlignet med 2008-niveauet.
Noget, der vil blive en driver for udviklingen og anvendelse af alternative og syntetiske brændstoffer. En række eksperter på området vil give deres bud på mulighederne og reduktionseffekterne.
Sidstnævnte vel at mærke i en holistisk betragtning, hvor også den energi, der kræves for at producere de pågældende alternative brændstoffer medregnes i forhold til drivhusgasreduktionen.
Plastik og DTU
18. februar sættes fokus på et emne, der gennem 2018 har fået en stor international bevågenhed; Nemlig den omfattende plastikforurening, som gennem mere end et halvårhundrede i stigende grad belaster havmiljøet, ikke mindst fisk og havpattedyr, men også mennesker i toppen af fødekæden.
Langt det meste plast i havene kommer fra land, men noget kommer også fra skibe. Derfor er emnet, hvordan skibsfarten kan tage deres del af ansvaret.
Under titlen “Ship 4.0: Safe, Efficient, Sustainable and Autonomous – A DTU status and outlook” leverer Danmarks Tekniske Universitet 4. marts en aktuel status på skibstekniske forskningsprojekter samt på dagsformen på universitets maritime spor, som er afgørende for, at der kommer nye skibsingeniører ud på arbejdsmarkedet i Det Blå Danmark.
Blandt emnerne for de projekter, der præsenteres er naval architecture, sikker og effektive maritime operationer, konditions-monitering og autonomi samt bæredygtig skibsfart.
Havne i fokus
Det er et faktum, at i takt med, at skibe og skibsfart bliver effektiviseret, skal havene følge trop. Turnaround-tid er således et stadig mere vigtigt parametre for en havn, som skal tiltrække anløb. Vejen dertil er nye smartere løsninger og en grundig gennemgang af eksisterende procedurer. Men, hvordan gribes dette an i praksis – det er på dagsordenen 18. marts
Forårssæsonens sidste arrangement 1. april har også fokus på havne. Nærmere bestemt landstrøm, der bliver noget mange erhvervshavne i de kommende år ikke kan undgå at skulle forholde sig til.
IMO har allerede drøftet landstrøm på et internationalt plan, og flere lande og havne er langt i processen med at anvende og tilbyde løsninger - ikke bare som et tilbud til rederier, men også for at imødekomme krav fra deres omkringliggende samfund.
I dag leveres landstrøm til en række forskellige skibstyper fra krydstogtskibe, containerskibe, færger til fiskerfartøjer.
Den afsluttende minikonference vil præsentere forundersøgelser og forskellige businesscases samt eksisterende tekniske løsninger. Alle ville kunne anvendes af en havn til at tilbyde landstrøm som erstatning for skibes ofte NOx-forurenende hjælpemaskineri under havneanløb.
Se mere om forårsprogrammet på www.skibstekniskselskab.dk.