23948sdkhjf

Mærsk-chef åben for e-fuel

Grøn strøm konverteret til skibsbrændstof er en af de løsninger, Mærsk arbejder på for at gøre rederiets skibe CO2-neutrale

I dag findes der ikke teknologier, der kan realisere Mærsks målsætning om at gøre rederiets skibe CO2-neutrale i 2050. 

Det fortæller Ole Graa, der er chef for flådeteknologi i Mærsk, til Børsen. 

Han peger dog på en teknologi, som eksisterer i dag, og som på sigt kan udvikle sig til at være en del af løsningen. 

- Noget af det, vi kigger på, er det, man kalder e-fuel, hvor man konverterer grøn elektricitet til skibsbrændstof. Det kan f.eks. være vandbaseret grøn strøm, som bliver billigere og udvikler sig hurtigt i øjeblikket, siger han til Børsen.

Ifølge Ole Graa er tidspunkt nu det rigtige for Mærsk at gå ind i udviklingen. Han mener, at det med en fokuseret indsats vil være muligt at have CO2-neutrale skibe klar i 2030.

Mærsk har 750 skibe i flåden, som løbende bliver udskiftet. Det vil de også blive i de kommende år, men ifølge Ole Graa skal de være forberedt til retrofit af en CO2-neutral drivline.

Læs mere: Maersk vil være CO2-neutral i 2050

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078