Kaptajn får bøde for højt svovlindhold
Retten i Marseille har tildelt Kaptajn Evans Hoyt en bøde på 110.000 dollars. Bøden skyldes, at krydstogtskibet Azura, som amerikaneren var kaptajn på, sejlede på brændstof med et svovlindhold over EUs grænseværdi
Det skriver The Maritime Executive.
Den 28. marts i år blev krydstogtskibet Azura undersøgt af franske myndigheder, der fandt et svovlindhold på 1,68 procent i det benyttede brændstof. Dermed blev EUs grænse på 1,5 procent oversteget. Men reglen, der omhandler 'passagerskibe i rutefart udenfor SOx-kontrolområder til og fra havne i Det Europæiske Fællesskab' (Svovlbekendtgørelsen §11), er blev fortolket forskelligt af EUs nationer, hvor både Frankrig og Spanien ikke hidtil har ment, at reglen gælder for krydstogtskibe.
Afgørelsen ankes
Men noget tyder på, at Frankrig med bøden har ændret holdning på området, da man mener, at Azura passer beskrivelsen i bekendtgørelsen. Derudover påstår de franske myndigheder, at man har benyttet det givne brændstof for at spare penge.
Retten besluttede desuden, at 90.000 dollars af bøden på 110.000 dollars skal betales af Kaptajn Hoyts arbejdsgiver Carnival Corporation, moderselskabet til P&O, der opererer skibet.
I en pressemeddelelse skriver Carnival Corporation, at de er skuffede over afgørelsen og mener, at det franske miljøministerium eksplicit har udtrykt over for krydstogtindustrien, at EUs grænseværdi ikke berørte krydstogtskibe. Kaptajnen har derfor benyttet brændstoffet i god tro ud fra Carnival Corporations instrukser. Afgørelsen er derfor blevet anket.
EUs grænseværdi på 1,5 procent for passagerfartøjer løber indtil første januar 2020, hvor IMO på verdensplan indfører en 0,5 procents-grænse for alle fartøjer.