23948sdkhjf

Viking i mål med erstatning for redningsbåde

SØSIKKERHED: Efter vellykket test i Nordsøen er Viking Life-Saving Equipments nu klar med nyudviklet hybrid mellem livbåd og en redningsflåde målrettet krydstogtindustrien

Viking Life-Saving Equipments nyudviklede Life Craft, der er en hybrid mellem en livbåd og en redningsflåde, bestod fornyeligt den obligatoriske søprøve (Heavy Weather Sea Trial, HWST) under forhold med bølger op til 50 pct. højere end normalt påkrævet ved den slags søprøver i hårdt vejr. Dermed er vejen, med god margin, således banet for Vikings nye rednings- og evakueringssystem som potentielt kan erstatte redningsbåde og redningsflåder på verdens krydstogtskibe. Det skriver Viking Life-Saving Equipments i en pressemeddelelse.

Den store Esbjergbaserede producent af maritimt sikkerhedsudstyr har udviklet på det nye evakueringssystem gennem de seneste 10 år. Systemet kombinerer fordelene ved moderne redningsbåde, såsom selvstændig fremdrift og manøvredygtighed, med den fleksibilitet, komfort og det mindre pladsforbrug, der kendetegner redningsflåder.

Løsningen består af to hovedelementer: Fire oppustelige Life Craft-evakueringsfartøjer, hver med en kapacitet på 203 personer (812 i alt), samt en opbevarings-, evakuerings- og søsætningsanordning, som enten kan placeres på dækket eller indbygges i skibets side. De nyudviklede Life Craft-evakueringsfartøjer er ifølge den danske producent desuden udstyret med en lang række innovationer, som overstiger de egenskaber og muligheder, redningsbåde og redningsflåder rummer hver for sig.

Barsk test i Nordsøen

Søprøven fandt sted i hårdt mellem det sydlige Norge og England. Efter at være fyldt op med 70 tons ballast, som skulle simulere fuld kapacitet, blev Life Craft-systemet udsat for brutale vindstød på op til 18 sekundmeter samt en gennemsnitlig bølgehøjde på mellem 3,6 og 4,6 meter og maksimalt helt op til 10 meter.

De faktiske forhold var altså langt over af den 3-meters gennemsnitlige bølgehøjde som testkravene foreskriver, og testteamet fra Viking og DNV GL måtte da også kæmpe med både søsyge og dækkets op- og nedadgående bevægelser for at gennemføre prøven. Søprøven består af flere dele, som alle er overværet og godkendt af en senior DNV GL surveyor på vegne af Søfartsstyrelsen.

– Søprøven indebar blandt andet søsætning og test af, hvordan systemet klarer sig i kraftig vind, oprørt hav og under ekstreme vejrforhold. Vi søsatte Life Craft-systemet med skibet skydende tre knob direkte op mod vinden, hvorved systemet blev udsat for den uformindskede effekt af naturens kræfter under den mest kritiske testfase, forklarer Niels Frænde, VP Cruise & LifeCraft hos Viking, og fortsætter:

– Derefter gik vi over til at simulere ’dødt skib’, hvor systemet beviste sine evner som sikkert og stabilt evakueringsfartøj på både læ- og vindsiden af testskibet i adskillige timer. Dertil demonstrerede vi også dets evne til hurtigt at bringe sig på sikker afstand af et synkende skib samt systemets indbyggede fleksibilitet til at flytte kapaciteten derhen, hvor der er brug for den. Endelig udførte vi en 24-timers simuleret ’afvent-evakuering’ og trods ekstremt hård søgang stod hele systemet prøvelserne igennem uden skader.

Ni års udvikling

Ifølge Niels Frænde lykkedes det også, at sejle væk fra skibet hurtigere end det var påkrævet.

– Det lykkedes os at gøre det både i med- og modvind, hvilket kun gør det til en endnu mere imponerende bedrift. Ved hjælp af de fire elektriske motorer, en i hvert hjørne, kunne den fuldt lastede Life Craft-enhed ubesværet manøvreres i sikker position blot få minutter efter at være frakoblet sin position langs skibets side, forklarer han.

Ifølge Viking viste prøven også, at systemets fleksible evakuerings-chutes kunne modstå den heftige bølge- og søgangspåvirkning. Denne del af løsningen blev testet med hjælp fra besætningsmedlemmer som alle landede sikkert og tørskoet i Life Craft-enheden med den forventede evakueringshastighed.

Udviklingen af systemet begyndte i 2009, og gennem årene er det blevet til over 50 prototyper og en lang række prøver, herunder bl.a. vindprøver med en vindstyrke på 150 km/h, frembragt med jetmotorer fra fly.

Life Craft-enhederne drives af elmotorer. Det giver en bedre manøvredygtighed, når enheden skal sejles i sikker position eller samle nødstedte op af vandet, men også større driftssikkerhed og mindre støj, og samtidig mindsker det risikoen for røg og brand, som er til stede med forbrændingsmotorer og kræver desuden mindre vedligeholdelse.

Ifølge Viking mangler der nu blot nogle få test af systemets beholder samt dokumentation og en godkendelse fra Søfartsstyrelsen, inden det kan lanceres i mindst krydstogtindustrien.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093