USA-rater stiger frem mod straftold
Der er rift om containerpladserne på de skibe, der sejler fra Asien til USA, og til USA's østkyst i særdeleshed.
Det fremgår af den seneste opgørelse af Shanghai-indekset, der er sammensat af spotraterne for containerfragt fra Shanghai til 15 nøgledestinationer verden over.
Det samlede indeks faldt med ca. 10 point til 951,57 point, og med en enkelt destination som undtagelse var der mindre fald i raterne til de største havne. Undtagelsen er USA's østkyst, hvor raterne steg med 126 dollar pr. fyrrefodsekvivalent (FEU) til 3.739 dollar.
Stigningen menes af flere iagttagere at hænge sammen med, at mange afskibere har travlt med at sende varer afsted inden den næste runde amerikansk straftold på mange kinesiske varer træder i kraft ved årsskiftet.
Spotraterne til USA's vestkyst bliver holdt i ave af, at flere rederier har indsat ekstra tonnage for at høste frugterne af den store efterspørgsel. Raterne på ruten faldt med 46 dollar til 2.529 dollar pr. FEU.
Til Nordeuropa og Middelhavet var der tale om små fald på henholdsvis 18 dollar og 10 dollar, så spotraterne lå på henholdsvis 735 dollar og 757 dollar.
Som Søfart skrev i sidste uge, forventer Maersk, at handelskonflikter i de kommende år vil lægge en dæmper på containerfragten.
- Effekten på global handel er fortsat usikker, men vi vurderer, at den samlede effekt for alle handelsbegrænsninger, der er indført i 2018, kan reducere den globale containerhandel med 0,5-2,0 pct. gennem 2019-2020, skrev Mærsk i sit regnskab for tredje kvartal 2018.
Læs mere: Handelskrig kan fjerne tusindvis af containere fra Mærsks skibe