Storebæltsfyr får en overhaling
13 storebæltsfyr vogter de 20.000 årlige gennemsejlinger i dybhavsrenden i Storebælt - netop nu er Søfartsstyrelsen i færd med at vedligeholde de vigtige afmærkninger mellem Yderflak Fyr i nord til Gedser Rev i syd
Der er tale om de såkaldte Storebæltsfyr, som hjælper skibstrafikken sikkert gennem snævre passager fra Yderflak Fyr i nord til Gedser Rev i syd.
De 13 fyr blev opført i 1970’erne da skibstrafikken bare steg og steg og skibene blev større og større. Ud over disse faste fyr-installationer er der også et antal bøjer på plads til at afmærke dybhavsruten gennem Storebælt.
Historisk set var det de landbaserede fyrtårne på f.eks. Sprogø og Langeland, der markerede sejlruten.
- Der går mellem fem og syv år imellem, at vi gennemfører større vedligeholdelse af disse mindre offshore-fyr, forklarer Jørgen Royal Petersen, driftscenterchef i Søfartsstyrelsen. Han fortsætter:
- Vedligeholdelsen foregår ved, at vi afmonterer fyrhuset med energimodul og fyrudstyr, og dette tages med i land. Her bliver det malet, solpaneler og batterier bliver kontrolleret. Også lanterneudstyr og fjernovervågning bliver kontrolleret.
Ifølge Jørgen Royal Petersen fungerer solcellepaneler utrolig effektivt på trods af, at der kan gå lang tid imellem at solen skinner i Danmark.
- Solcellepanelerne er overdimensioneret, og kan køre i over en måned uden at oplade, så de er på ingen måde afhængige af, at solen skal skinne hver dag.
Er der overhovedet brug for denne slags afmærkning i en digital tidsalder?
- Ja! Storebæltsfyrene vil være på plads mange år endnu. GPS-systemer og radarovervågning er sårbare systemer, der kan forstyrres og brydes ned. Det giver en sårbarhed. Denne form for afmærkning har ikke samme sårbarhed og fungerer som en fall back-system, forklarer Jørgen Royal Petersen.
I alt er der ca. 23 offshore-fyr. De største er findes på Sjællands Rev N ved Sjællands Odde ved Hals Barre ved indsejlingen til Limfjorden og ved Drogden-renden.