Sådan klarede de mindre Mærsk-selskaber tredje kvartal
Lidt over 25 pct. af den samlede omsætning i Mærsk kommer fra en række mindre selskaber, som ikke er direkte kædet sammen med Maersk Line og en række af APM Terminals omskiftningshavne.
Her er overblikket over, hvordan de mindre segmenter ifølge regnskabet klarede sig igennem tredje kvartal.
Læs også: Mærsk tjener penge i tredje kvartal
Logistics & Services
Samlet set øgede segmentet omsætningen til 1,6 mia. dollar i kvartalet fra 1,5 mia. dollar i tredje kvartal sidste år. Driftsresultatet steg til 48 mio. dollar fra 28 mio dollar, men Mærsk understreger i sit kvartalsregnskab, at tallene for tredje kvartal 2017 blev tynget af det store cyber-angreb, der fandt sted i slutningen af juni sidste år.
Den øgede omsætning kommer primært fra Damco's ydelser inden for supply chain management.
De landbaserede ydelser, som for eksempel transport af varer fra afskiber til havn, oplevede fortrinsvist vækst i Peru, Chile og Argentina, men også i Indien og Thailand.
Terminals & Towage
Med baggrund i nye kontrakter og et øget samarbejde med Ocean-segmentet, som blandt andet består af de opkøbte aktiviteter i Hamburg Süd, er omsætningen i segmentet øget til 932 mio. dollar i dette års tredje kvartal fra 890 mio. dollar i samme periode året forinden.
Driftsresultatet (ebitda) steg til 191 mio. dollar fra 160 mio. dollar.
Terminalerne i segmentet vandt sammenlagt fire nye kontrakter, hvilket resulterer i et årligt antal flytninger på 200.000. Maersk henviser til, at terminalerne leverede en højere vækst i kvartalet, end markedet gjorde ifølge Drewry.
Det lykkedes også at øge omsætningen per flytning, så driftsresultatet for terminalerne blev øget med 3,4 pct. til 34 mio. dollar.
Svitzer øgede aktiviteterne i Australien og Amerika, men måtte se voluminerne falde i Europa, hvor særligt de britiske aktiviteter gik tilbage. Omsætningen faldt med 1,5 pct. til 171 mio. dollar, primært på grund af valutaudsving og øget pres på priserne i Australien og Europa.
Drilling & Supply
De to resterende energirelaterede selskaber i Maersk-koncernen, Maersk Drilling og Maersk Supply Service, er i Maersk-regnskabet blevet sat under kategorien "ikke-fortsættende operationer".
Det fremgår dog, at de to selskaber opnåede et samlet overskud i tredje kvartal 2018 på 169 mio. dollar, hvilket er en stigning fra et underskud på 1,4 mia. dollar i samme periode 2017.
Efter lang tids tørke er der nu mere positive udsigter for rig-markedet, og det resulterede i en opjustering af flåden i Maersk Drilling på 445 mio. dollar i dette års tredje kvartal.
Det er fortsat planen at børsnotere Maersk Drilling i 2019.
Maersk Supply Service er stadig uden løsning for fremtiden, og afsøger nye forretningsområdet. Maersk betegner det traditionelle marked for offshoreskibe som "fortsat vanskeligt" med stort overudbud.
Omsætningen steg til 76 mio. dollar fra 62 mio. dollar i tredje kvartal 2017, og driftsresultatet (ebitda) steg til otte mio. dollar fra to mio. dollar.