EU nærmer sig vigtig frihandelsaftale med Japan
Der var ingen slinger i valsen, da transportudvalget i Europa-Parlamentet mandag skulle stemme om ordlyden i en endelig frihandelsaftale med Japan.
Således stemte 25 parlamentarikere for, 10 imod og en stemte hverken for eller imod.
Afgørelsen rejser ifølge Danske Redere forventninger om en snarlig og endelig vedtagelse af handelsaftalen mellem EU og Japan. En aftale med stor betydning for Danmark, da den rummer et væsentligt potentiale for søfarten.
- Som eksportnation nyder Danmark godt af den øgede handel, der typisk følger med nye handelsaftaler. Det er i høj grad også gældende for skibsfarten, der sidste år havde eksportaktiviteter med Japan for 2,7 mia. kroner. Godkendelsen af aftalen med Japan er samtidigt med til at styrke EU's handelsdagsorden ved at sende et stærkt signal om frihandel i en tid, hvor protektionisme og indadskuende politik flere steder sætter dagsordenen, siger Jacob K. Clasen, direktør i Danske Rederier, i en pressemeddelelse.
Fjerner toldsatser
Handelsaftalen mellem EU og Japan vil skabe et handelsområde med ca. 600 mio. mennesker, tælle en tredjedel af verdens samlede bruttonationalprodukt og udgøre 40 pct. af verdenshandelen.
Det vil fjerne næsten alle toldsatser på europæiske produkter og tjenesteydelser til Japan, hvilket i dag udgør omkring en mia. euro årligt.
Vedtagelsen vækker glæde hos Bendt Bendtsen, medlem af Europa-Parlamentet for Det Konservative Folkeparti.
- Det er meget positivt, at aftalen nu har fået støtte i Transportudvalget. Handelsaftalen er den største bilaterale handelsaftale mellem EU og et tredjeland nogensinde. Nu bliver det lettere og billigere at handle med hinanden. Det gavner i sidste ende europæiske forbrugere og virksomheder, siger han i pressemeddelelsen.
Uhindret adgang for søtransport
Handelsaftalen vil derudover åbne markedet for tjenesteydelser som e-handel, posttjenester, energi og telekommunikation, mens den på det maritime område vil sikre en fastholdelse af en fri og lige adgang til det japanske marked.
- Aftalen indeholder også et maritimt kapitel, som sikrer lige og uhindret adgang for international søtransport. Dette er altafgørende for at sikre danske rederiers uhindrede transportaktiviteter i Japan. Derudover tillader aftalen gensidig uhindret adgang til maritime tjenesteydelser, som også er en vigtig sikkerhed, når rederier arbejder i tredjelande uden for EU, siger Bendt Bendtsen.
Europa-Parlamentet forventes at give sit afgørende samtykke til aftalen på plenarmødet til december. Hvis aftalen her godkendes, vil den træde i kraft, så snart den japanske regering ratificerer den.