HH Ferries skifter navn og indvier verdens største batteridrevne færger
OPDATERET: HH Ferries Group skifter navn i forbindelse med dagens indvielse af de to færger 'Aurora' og 'Tycho Brahe' til fuld eldrift
HH Ferries skifter navn og er efter en række forsinkelser og bump på vejen omsider klar til at indvie sine to færger, 'Aurora' og 'Tycho Brahe', som verdens største batteridrevne passagerfærger mellem Helsingør og Helsingborg.
- Det ambitiøse projekt betyder, at rederiets samlede udledning af CO2, NOx og partikler reduceres med 65 pct., når de to højfrekvente færger fremover alene sejler på grøn el. Det er gode nyheder for miljøet i og omkring Øresund og for kunder og borgere i vores lokalområde. Og det viser, at man med beslutsomhed og vilje til at investere kan nå store mål – også på miljøområdet, siger Johan Röstin, adm. direktør i ForSea i en pressemeddelelse.
Dropper Scandlines-logo
Navneskiftet sker for at understrege rederiets ambition om at blive regionens mest bæredygtige transportvirksomhed, fremgår det.
- De to batteridrevne færger er første skridt på vores bæredygtige vej mod et endnu bedre færgerederi. Vi nøjes ikke med at modernisere driften af færgerne på ruten Helsingør-Helsingborg – vi har sat kursen mod fremtiden og mod zero-emission, siger Johan Röstin.
I forbindelse med overgangen til den nye identitet dropper rederiet også 'Scandlines'-logoet på siden af færgerne. I første omgang har 'Aurora' fået nye farver, idet skorstenen er malet hvid, mens bunden af skibet nu er turkisgrøn i stedet for den oprindelige sorte farve.
Batteriprojektet på Tycho Brahe og Aurora har strakt sig over mere end tre år med en økonomisk ramme på knap 220 mio. kr., hvilket er ForSeas største enkeltstående investering nogensinde.
INEA, som er EU’s forvaltningsorgan for innovation og netværk, har støttet projektet med ca. 87 mio. kr., og resultatet er ifølge rederiet banebrydende i den maritime verden.
Færgerne oplades ved, at automatiske, landbaserede ladestationer med industrirobotter i hver havn sørger for at styre sammenkoblingen og maksimere ladeperioden, så hvert skibs 640 batterier kan oplades effektivt på få minutter.
Den samlede batterikraft på 8.320 kWh for de to færger svarer til 10.700 bilbatterier. Batterierne er installeret på toppen af færgerne sammen med to dækhuse med transformere, convertere og køleanlæg. Herfra føres kabler til tilslutningspunkter i hver ende af skibet, så batterierne ved hver ankomst kan lynoplades hurtigt og gnidningsfrit – med samme kraft som 70 elbiler.
Pionerprojekt
- Det er et pionerprojekt, vi har gennemført, og selv om det har været udfordrende, har det været alle anstrengelserne værd. Vores medarbejdere og samarbejdspartnere har ydet en kæmpe indsats for at få den ny teknologi til at fungere effektivt. Samtidig har vores ejere og INEA gennem hele forløbet bakket op og stolet på projektet, så i dag er det resultatet af en fælles indsats, vi alle kan være stolte af og fejre, siger Johan Röstin.
Sveriges langsigtede klimamål er helt at ophøre med nettoudslip af drivhusgasser i 2045. Det må vil ForSea Ferries nå inden da.
- Vi har kun en planet, og en af de ting, vi som rederi kan bidrage med for en bæredygtig verden, er aktivt at passe på havmiljøet, siger Johan Röstin og tilføjer:
- Vi har altid været miljøbevidste, og vi har siden 2007 levet op til de emissionsregler, som blev indført i 2015. Med vores batteridrevne færger tager vi et kæmpe skridt fremad for at sikre mindre udslip, røg og støj. Og vi går ikke på kompromis med effektiviteten. Takket være en banebrydende teknologi og vores mange dygtige medarbejdere vil overfarten også med batteridrift blot tage 20 minutter som hidtil.
Lørdag inviterer færgerederiet alle gående passagerer gratis med på alle færger mellem kl. 10 og 18.
Læs også: HH Ferries satser på fuld batteridrift til efteråret