23948sdkhjf

Viking Supply sælger sidste PSV'ere i flåden

Efter et tredje kvartal, som udelukkende gav overskud på grund af tre solgte AHTS-skibe, har Viking Supply Ships solgt de sidste to forsyningsskibe i flåden foruden tre bulk-skibe

Salg af skibe står højt på agendaen hos Viking Supply Ships, der i årevis har kæmpet en drøj kamp mod den enorme overkapacitet af offshoreskibe på markedet. 

I rederiets regnskab for tredje kvartal fremgår det, at de sidste to forsyningsskibe (PSV) i flåden efter kvartalets afslutning er blevet solgt. Der er tale om de 2003-byggede søsterskibe 'Idun Viking' og 'Frigg Viking', der har været lagt op de seneste år.

- Markedet for PSV-skibe har igennem 2018 fortsat været meget svagt, og det blev i løbet af andet kvartal 2018 besluttet at sælge alle fem PSV-skibe, skriver rederiets CEO Trond Myklebust i regnskabet.

Læs også: Viking Supply sælger tre oplagte PSV'ere

For tredje kvartal var det dog salget af de tre PSV'ere 'Nanna Viking', 'Freyja Viking' og 'Sol Viking', der dominerede regnskabet. Salget bidrog positivt til driftsresultatet med 2,495 mia. svenske kroner (1,8 mia. kroner). Dermed endte driften (ebitda) med et overskud på 2,467 mia. svenske kroner i tredje kvartal 2018. 

Resultatet for perioden endte på 2,227 mia. svenske kroner, hvor tredje kvartal sidste år gav et underskud på 99 mio. svenske kroner. 

Foruden salget af forsyningsskibene er også de tre sidste bulkskibe i rederiet Trans Atlantic AB, der er ejet af Viking Supply Services. Salget, der sætter et punktum for aktiviteterne i Trans Atlantic, forventes at bidrage positivt med 18 mio. svenske kroner i fjerde kvartal. 

På trods af, at skibssalg er den største kilde til indtægt, udtrykker Trond Myklebust optimisme i regnskabet. 

- Aktivitetsniveauet inden for olie- og gasindustrien er stigende på grund af de forbedrede oliepriser, skriver han og tilføjer, at det er begyndt at kunne mærkes i rig-branchen, som dog ligger et godt stykke tidligere i cyklussen end offshorerederierne. 

- På trods af det forventer vi, at offshore forsyningsmarkedet fortsat vil være kendetegnet ved enormt overudbud af tonnage, som gør markedet vanskeligt. Alligevel forventer Viking Supply Ships øget efterspørgsel efter isklassede fartøjer.

Der er nu fire AHTS'ere tilbage i "kerneflåden". Heraf er 'Loke Viking' ved at blive opgraderet til isklasse 1A Super på formodning om, at det vil øge sandsynligheden for at finde en kontrakt til skibet. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096