23948sdkhjf

Dannebrog satsede stort på tankskibe

Dannebrogs gyldne epoke. Anden del...
I sidste uge bragte Søfart første del af epistlen om det legendariske rederi, Dannebrog.

Vi fokuserede på dampskibene, tramp-aktiviteterne og hvordan rederiet arbejdede sig op til at være et af landets største rederier.

I denne uge vil vi fokusere på rederiets senere år med motorskibene, tank-aktiviteterne, kreaturtransporterne og linjefarten.

Motorskibe 1929-1973

Dannebrog fik kun bygget 7 motorskibe til tørlast. ’Stjerneborg’ blev som det første motorskib til rederiet leveret fra B&W i 1929, men torpederet af en tysk U-båd i 1942.

’Guldborg’ på 8.480 tdw blev bygget 1930 og allerede videresolgt i 1933 til Leif Høgh, Norge.

Dette efterlod kun fem motorskibe til sejlads efter krigen, hvoraf de 3 nærmest var coastere på kun 2150-2550 tdw.

De større motorskibe havde mellemdæk, og var derfor efterspurgte af linjerederierne.

Det sidste motorskib ’Skanderborg’ blev solgt i 1973. Herefter var det forbi med decideret trampfart, og rederiet gik ind i forskellige former for special fart.

Tankskibe 1951-2018

Tankfart kræver speciel ekspertise inden for befragtning, teknik og cargohandling, og er meget forskellig fra tørlast.

Dannebrog ønskede at komme ind i dette marked, og fik i 1951 leveret sit første tankskib ’Christiansborg’ på 16.150 tdw fra Gøteborg (søsterskib til ’Nerma Dan’ typen fra J. Lauritzen, samt ’Shetland’ fra Dansk-Fransk).

Denne blev i 1955 efterfulgt af ’Dansborg’ på 18.750 tdw fra USA samt 5 styk 19.000 tonnere fra Japan i perioden 1956-1966.

Her blev ’Elsborg’ og ’Rosborg’ leveret på toppen af markedet i 1956, efter lukningen af Suez-kanalen.

De fem skibe inklusive ’Amalienborg’, ’Tuborg’ og ’Viborg’ blev bygget i 1962-1966 med agter og midtskibs-bygning, hvilket var lidt konservativt, idet andre rederier var begyndt at bygge tankskibe udelukkende med agter-bygning.

Risikabelt marked

Skibene blev typisk sat af på langtids timecharter til de store olieselskaber, for at sikre en stabil indtjening.

Spotfart med tankskibe kan være risikobetonet, idet tankmarkedet er mere følsomt end tørlastmarkedet.

I 1966 var Dannebrog næst efter A.P. Møller Danmarks næststørste tankskibsrederi i antallet af skibe.

Efter at Weco Shipping overtog Dannebrog, gik rederiet I 1969 ind i small-tank, og købte og fik leveret 11 skibe på 480-3.600 tdw samt ’Dansborg’ på 13.000 tdw, som alle blev opereret på spot markedet.

I 1977-1979 købte Dannebrog desuden tre tidligere Olau-Line tankskibe med isforstærkning, nemlig ’Nordborg’ (ex ’Olau Høg’), ’Næsborg’ (ex Olau Mark’) samt ’Amalienborg’ (ex ’Olau Nord’).

I 1980 købte rederiet en 1965 bygget 70.000 tonner, som fik navnet ’Ulfsborg’ for sejlads med råolie fra en offshore installation ud for Angola til et raffinaderi i Luanda. Dannebrog gik ud af small-tank i 1986, og satsede herefter på større tonnage.

Dyre skibe

Som noget usædvanligt bestilte rederiet i 1998 to 16.700 tdw tankskibe fra et værft i Mobile, Alabama, nemlig ’Amalienborg’ og ’Aggersborg’.

Det var dyre skibe, men havde den fordel, at de kunne sælges til amerikansk flag uden importafgift, idet kun amerikansk byggede skibe ifølge ’Jones Act’ har tilladelse til at udføre rejser inden for USA. Rederiet udvidede senere flåden af større tankskibe, og fik blandt andet leveret en VLCC’er på 306.000 tdw med det ’passende’ navn ’Lilleborg’, samt to 40.000 tonnere.

Senere gik Weco Shipping ind i farten med palmeolie fra Malaysia, Indonesien og Borneo til Europa. I 2011 blev 50 pct. af denne forretning solgt til Stena-line, under navnet Stena-Weco, og i 2017 blev Stena Line eneejer af Stena Weco.

Herefter har Weco Shipping ikke haft hovedfokus på tankforretning.

Kreaturskibeskibe 1976-1986

Da markedet for produkttankskibe blev dårligere i 1970’erne, gik rederiet i 1976 ind i transport af får fra Australien til de arabiske lande med ombyggede tankskibe, som kunne medtage optil 36.000 får.

Tankskibene ’Dansborg’, ’Rosborg’, ’Elsborg’ og tørlastbåden Viborg’ (ex ’Labrador’ fra DFDS) blev ombygget til denne transport. Fårene blev anbragt i en form for åbne garager oven på tankdækket, og de tidligere lasttanke blev brugt til vand til fårene. Da de arabiske lande reducerede deres import af får i midten af 1980’erne gik Dannebrog gradvist ud af denne trafik. Lastning og losning foregik basis

walk-on/walk-off. Det var et krav fra de arabiske lande, at importen bestod af levende får, som af hensyn til deres religion blev slagtet på deres egne slagterier. Kreaturbåde ser ligesom car-carriers meget klodset ud, og vil aldrig have en chance for at vinde en skønhedskonkurrence.

Linjefart 1979-2017

Da Dansk-Fransk gik konkurs i 1979, overtog Dannebrog dette rederis rute fra Nordeuropa til Vestafrika sammen med 4 linjeskibe.

Dette blev suppleret med køb i 1982 af 2 multi-purpose skibe fra Knutsen-Line, som fik navnene ’Frijsenborg’ og ’Wedellsborg’ på 22.000 tdw. Vestafrikalinjen blev dog ikke nogen succes, og blev i 1988 solgt til CMB, Belgien. Med den indvundne linjeerfaring, overtog Dannebrog i 1984 desuden DFDS’s Nordana-Line med 4 ro/ro skibe i rute mellem Middelhavet og USA. Ro/ro forretningen blev sammen med transport af projektlast udvidet, således at Weco-Dannebrog i 2009 havde 8 ro/ro, 2 heavylift og 1 multi-purpose skib. I 2016 blev 4 ro/ro skibe solgt til Rickmers, Hamburg, og i 2017 valgte Weco Shipping helt at gå ud af linjefart med ro/ro, samt multi-purpose skibe.











Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078