23948sdkhjf

Verdens største batteripakke på nye kystpassagerskibe

NES skal bl.a. levere 6.100 kW/t-store batteripakker til nye norske kystruteskibe
Godt en måned efter, at der blev sat navn på de to værfter, der skal bygge i alt fire nye kystpassagerskibe for det norske rederi Havila Kystruten til deres koncession på dele af den ikoniske Hurtigruten langs den norske vestkyst fra 2021, er der nu også sat navn på yderligere en leverandører til projektet, som skal opfylde strenge miljøkrav.

Det bliver således NES (Norwegian Electric Systems), som skal levere de fire passagerskibes elektriske batteri- og kontrolsystem, som skal indgå i et hybridt LNG-elektrisk maskineri med fire LNG-drevne gensets i kombination med en batteripakke.

Ifølge NES skal de levere det komplette hybride fremdriftssystem inklusiv en batteripakke til hvert skib på 6.100 kW/t, som selskabet i en pressemeddelelse fremhæver som mere end dobbelt så stor som nogen batteripakke i operation på et skib i dag.

Det danske e-ferry projekt med en 100 pct eldrevet færge til Ærø Kommune har hidtil haft verdensrekorden med en batteripakke på 4.300 kW/t, men grundet store forsinkelser i færdiggørelsen af den danske el-færge indgår denne ikke i det norske selskabs sammenligning.

Norsk motorleverandør

Det samlende maskineri på de fire passagerskibe får ifølge NES et output på 7.760 kW. Ud over batteripakken leverer NES også generatorer, tavler, transformatorer, frekvenskonvertere til skibenes elektromotorer samt et automationssystem. Kort efter blev der også sat navn på motorleverandøren. Denne bliver således Bergen Diesel-baserede Rolls-Royce Marine, som skal levere single fuel LNG-maskineri.

Kontraktkravet er som minimum en 25 pct. CO2-reduktion for skibene i den nye koncession sammenlignet med niveauet i dag. Men efterfølgende er der kommet et generelt krav om helt emissionsfri sejlads fra 2026 for al skibstrafik i bl.a. i Geirangerfjorden, der er en væsentlig del af det turistprodukt, som fylder stadig mere i den norske kystpassagertrafik.

Koncessionen på driften af de resterende syv skibe på kystruten mellem Bergen og Kirkenes blev givet til den nuværende solo-operatør Hurtigruten AS, som derfor er gået i gang med at forberede et enormt retrofitprojekt af de syv eksisterende skibe, de vil bruge i den nye kontaktperiode.

Havyard Design & Solutions meddelte i slutningen af september, at det bliver henholdsvis det tyrkiske værft Tersan Shipyard og det spanske værft Hijos De. J. Barreras, der skal bygge de fire kystpassagerskibe til Havila Kystruten.

NES ejes delvist af Hayyard Design & Solutions, som er et datterselskab til Havila Group, hvortil selskabet Havila Kystruten også hører.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079