Minister giver Molslinjen kritik og millionbøde
Siden Molslinjen overtog færgetrafikken til og fra Bornholm, har kritikken fra Bornholmerne haglet ned over rederiet, og nu slutter transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen sig til kritikkerne.
I en pressemeddelse skriver ministeriet, at Molslinjen desuden har forsømt et krav om at indsende dokumentation til ministeriet om færgetrafikken for september måned, som Molslinjen ellers er forpligtet til i kontrakten med ministeriet, hvis Molslinjen vil undgå at skulle betale bod.
Det får nu transport-, bygnings- og boligministeren til at rette en "skarp kritik" af Molslinjen, fremgår det.
- Jeg har fulgt den seneste tids debat om Molslinjens færgebetjening af Bornholm, og jeg hæfter mig ved de mange forsinkelser og aflysninger, som selvfølgelig i høj grad berører passagererne. Det er utilfredsstillende, at passagererne ikke kan regne med en stabil færgetrafik, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) i pressemeddelelsen.
Ifølge kontrakten mellem Molslinjen og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, som er indgået på baggrund af en politisk aftale mellem Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti, er Molslinjen berettiget til at undlade at sejle med hurtigfærgen, hvis vindstyrken er over 16 m/sekund, eller hvis bølgehøjden er på mere end 3,0 meter. Hvis det er tilfældet, så er Molslinjen forpligtet til at indsætte en erstatningsfærge.
- Hvis hurtigfærgen på grund af dårligt vejr ikke kan sejle, så skal Molslinjen – hvis vejret tillader det – indsætte erstatningsfærgen, og så skal passagererne informeres i så god tid som overhovedet muligt, så de ved, hvilken situation de står i, siger Ole Birk Olesen.
Manglende indberetning koster
Molslinjen er berettiget til at undlade at sejle med alle færger, hvis vindstyrken er over 23 m/sekund, hvis vandstanden i havnen afviger væsentligt fra havnens normale middelvandstand, hvis der er så tæt tåge, at sejlhastigheden skal nedsættes, eller hvis hav og/eller farvand ikke er farbart på grund af is.
Det indgår desuden i kontrakten, at Molslinjen bliver pålagt en bod for enhver forsinkelse på mere end ti minutter, aflysning eller manglende indsættelse af erstatningsfærge. Molslinjen er dog fritaget for at betale bod, hvis den rettidigt kan dokumentere, at der er tale om såkaldte bodsfritagende forhold som for eksempel ekstremt vejr eller havari.
I hele september måned har Molslinjen imidlertid forsømt rettidigt at fremsende den krævede dokumentation for aflysningerne. Det betyder, at Molslinjen i september måned forventes at skulle betale en bod til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet på ikke under en million kroner.
Molslinjen oplyser til Søfart, at hvor der tidligere skulle redegøres for aflysninger og forsinkelser på månedlig basis, skal indberetningen nu ske efter seneste to dage for at undgå en bod. Rederiet havde dog misset den ændrede procedure.