OPDATERET Medie: Bornholmslinjen bryder EU-regler
Opdatering 26. oktober kl. 15.41:
Forbruger- og Konkurrencestyrelsen præciserer over for Søfart, at Lars Arent udtaler sig generelt om de gældende EU-regler, og altså ikke om det konkrete tilfælde.
Molslinjens kommunikationschef Jesper Maack oplyser til Søfart, at Bornholmslinjen har overholdt alle regler i forbindelse med forsinkelserne tirdag den 23. oktober. Passagerer til flyttede afgange har fået eller vil få refunderet ekstra omkostninger forbundet hermed, når de har indsendt bilag til rederiets kundeservice, og forsinkede passagerer i venteområderne blev budt på forfriskninger.
Original artikel:
Passagerer måtte tage til Køge i stedet for Ystad, og de måtte vente i op til 17 timer, imens stormen lagde sig.
Det var konsekvensen, da vejret tidligere i denne uge førte til aflysninger af Bornholmslinjens hurtigfærge 'Express 1'. Vejret gjorde desuden, at reservefærgen 'Povl Anker' måtte sejle til og fra Køge i stedet for Ystad, da fire indeblæste, polske færger her optog al kajpladsen.
I sådan en situation er passagerer berettiget til betalt transport til indkvarteringsstedet foruden gratis måltider og forfriskninger. Det fortæller leder i Forbruger Europa Lars Arent til Bornholms Tidende.
- EU-reglerne i forhold til transport inden for EU gælder jo også i forhold til Molslinjens transport. Det er super vigtigt at overholde både informationspligten, og at man tilbyder passagererne det, som de har krav på efter reglerne. Reglerne er ret præcise omkring det, siger Lars Arent.
Når vejret er årsagen til forsinkelser eller aflyste afgange, er et rederi ikke forpligtet til at refundere billetten. Rederiet skal dog mindske generne og samtidig sørge for, at det ikke koster passagerne noget at blive omdirigeret.
Bornholms Tidende fremhæver et eksempel fra i tirsdags, hvor Bornholmslinjen afviste at stille en kahyt til rådighed for et ungt par med et seks uger gammelt spædbarn på natfærge fra Køge. Parret skulle selv betale 500 kroner for kahytten.
- Man kan sagtens udfordre det (Molslinjens beslutning, red.), ud fra at det ikke er en hensigtsmæssig måde at behandle sine passagerer på, når de nu har den her gene, siger Lars Arent til mediet.
Bornholmslinjens håndtering af de aflyste afgange har fået hård kritik af mange bornholmere, der kritiserer rederiet for manglende bevisthed om, at færgerne er øboernes motorvej. Og ikke bare et transportmiddel til turister.
Læs også: Bornholmsk redaktør nægter at kalde øens nye rederi for Bornholmslinjen