TILBAGEBLIK: Da et hæsblæsende investeringsprogram reddede Mærsk
5
Billeder
En af de allerførste Maersk Line-containere fotograferet i Brooklyn, New York. Foto: Maersk Line
Men containeren har kun været med i halvdelen af tiden, og selv efter introduktionen af containere gik der mange år, før det danske rederi overhovedet kastede sig over den nye form for godstransport.
I 1950’erne begyndte flere rederier og speditionsfirmaer at eksperimentere med standardiserede ’kasser’ til transport af større varepartier.
Der er almindelig enighed om, at containereventyret gik i gang i 1956, da Malcom McLean afsendte 58 containere fra Newark, New Jersey til Houston om bord på skibet ’Ideal X’.
I det første tiår kom flere spillere på banen med containere som enten var 16, 24 eller 35 fod lange og som speditionsfirmaerne kunne markedsføre overfor kunderne som de bedste muligheder som et redskab til transport af varepartier.
Der gik dog mange år før containertransporten på nogen måde kunne kaldes en standardiseret form for varetransport.
Og der skulle gå ti år, i 1966, før rederiet Sea-Land (der som bekendt blev købt af Maersk Line i 1999) gennemførte den første internationale søtransport - fra USA til Europa - med tyvefodscontainere nogensinde.
Mærsk kommer med
Vi skal frem til at 1973 før Maersk line for alvor kommer med på bølgen. Kunderne havde opdaget fordelene ved containeren og Maersk Line måtte reagere.
I 1973 traf Maersk Line beslutningen om at fokusere på containertransport, da de oprettede en afdeling kaldet Maersk Container Line.
Denne afdeling skulle opbygge en organisation, der skulle varetage rederiets nye forretningsområde, og forberede ankomsten af ni bestilte containerskibe til levering i 1975 og 1976.
Det var på det tidspunkt A.P. Møllers største enkeltstående investering, da der blev brugt over 2 mia. kr. på skibe, containere, udbygning af terminaler samt markedsføring. Logoet med den syvtakkede stjerne, som vi kender det i dag, blev lanceret sammen med et særligt Maersk alfabet, som blandt andet anvendes, når der skrives MAERSK LINE på containerskibenes sider.
Da havde de største konkurrenter sejlet med containere i flere år.
’Adrian Mærsk’ blev Maersk Lines første containerskib.
Det havde en kapacitet på 1.200 TEU og afgik på sin jomfrurejse den 5. september 1975 fra Port Newark.
Skibet skiftede senere navn flere gange, og blev efter 31 års drift i Mærsks lyseblå farve solgt. På det tidspunkt hed skibet ’Maersk Alaska’.
Dimensionerne for en standardcontainer blev der skabt enighed om i 1964. I begyndelsen var der varierende størrelser. Men i løbet af en årrække var det 20 og 40-fods containerne, der vandt i markedet, hvorefter rederier kunne begynde at kontrahere skibe, godsvogne, lastbilkarrosserier. De nye standardcontainere gjorde det som bekendt lettere og mere effektivt at transportere varer fra A til B.