USA vil have prøve-fase for svovlkrav
I lighed med blandt andre Marshall-øerne og Panama kræver USA nu, at IMO's kommende svovlkrav skal indføres gradvist.
- USA støtter en fase til erfaringsopbygning, som er blevet foreslået af adskillige andre lande, i IMO 2020(-kravene, red.) for at afbøde bratte stigninger i brændstofpriserne for forbrugere, udtaler Det Hvide Hus ifølge flere medier.
Frygten er, at når alle de skibe, der ikke har fået monteret en scrubber ved indgangen til 2020, skal til at sejle på et renere brændstof end det nuværende HFO, vil det komme til at påvirke priserne på diesel og benzin, som har direkte konsekvens for økonomien i private husholdninger og virksomheder.
Over for Wall Street Journal forklarer Bob McNally, en tidligere energirådgiver for George W. Bush, at kun få ting skræmmer en amerikansk præsident mere end stigende brændstofpriser.
- Hvis præsident Trump finder ud af, at IMO 2020-kravene udgør en risiko for store stigninger i brændstofpriserne i slutningen af hans præsidentperiode, vil han protestere, siger Bob McNally.
Trump-regeringens udmelding kommer bag på IMO. Her hæfter man sig ved, at USA og Canada siden 2015 har haft strængere krav til skibes udledning af svovl langs landedes kyster, end der er lagt op til i de kommende IMO-krav.
USA har endnu ikke gjort officielle indsigelser imod 2020-kravene. Det kan landet gøre til hver en tid, men eftersom det er en langsommelig affære at blive enige om noget i IMO, kan en eventuel ændring næppe nå at træde i kraft, før svovlkravene træder i kraft ved indgangen til 2020.
Sammen med diverse handelsorganer har flagstaterne Panama, Bahamas, Liberia, og Marshall-øerne foreslået en overgangsordning i forbindelse med de nye svovlkrav. Ordningen skulle give skibe et par måneder til at bruge den HFO, de måtte have tilbage i tankene. Det er også blevet foreslået at fritage skibe for straf, hvis de ikke kan skaffe lavsvovlsholdigt brændstof i visse havne.
Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker.