Kaptajn blæser til opgør med ventetid i havn
Slow steaming og planlægning er en oplagt vej frem, hvis shipping skal reducere sin CO2-udledning. Sådan var pointen, da kaptajn Wolfram Guntermann i starten af september holdt tale ved Global Maritime Environmental Congress.
Det skriver Ingeniøren.
- Store containerskibe er designet til at sejle ved 24 til 25 knob – det er som at ligge og køre med gaspedalen i bund i venstre bane på motorvejen. Og så kommer de frem til en havn med 22.000 containere og bliver liggende for anker i tre dage og venter på at kunne losse. Det er vanvid, sagde han ifølge mediet.
Kaptajnen, der i dag er direktør for miljø- og skibsledelse i det tyske containerrederi Hapag-Lloyd, opfordrer til to ting. Slow steaming i kombination med optimering af skrog og propeller til en lavere hastighed. Og planlægning, så skibene kan tilpasse hastigheden til ledige slots i havnene.
Han opfordrer til at tage ved lære af flyindustrien.
- De begyndte at planlægge og samarbejde allerede i 1947. Ingen fly letter, før de ved, at de kan lande på destinationsstedet. Fly kan selvsagt ikke cirkle rundt og vente i tre døgn på at kunne lande. Sådan bør det heller ikke være i skibsfarten. Vi har de data, vi har brug for – det er fuldt ud muligt, siger Wolfram Guntermann ifølge Ingeniøren.