Chefredaktør i hårdt angreb på Molslinjen - politikere bakker rederiet op
Bornholmernes utilfredshed med Molslinjen ulmer, og Bornholms Tidende er nu ude med riven. Rederiet bakkes delvist op af øens politikere, som henviser til udbudsrunden.
Så krads er kritikken fra chefredaktør Søren Christensen i en leder i Bornholms Tidende d. 16. oktober.
Han fortsætter:
- De lokale fragtmænd betaler overpris og almindelige bornholmere har mistet den fleksibilitet, der tidligere fandtes ved ændring af billetter. Og de billige billetter, som har været hele det nye udbuds omdrejningspunkt, kan bornholmerne ikke finde.
Hjallerup marked
Chefredaktøren understreger, at sejladsen til og fra Bornholm er samfundsbegrundet.
- Den er ikke til for turisternes skyld. Den skal sikre trafikal ligestilling; den er først og fremmest til for bornholmerne. Sådan er det ikke nu, skriver Søren Christensen og peger på en Facebook-side der er opstået med det formål at dele billetter bornholmerne imellem.
- En ny billet-børs, hvor vi bytter færge-billetter som var det her Hjallerup Marked, er opstået. Et sundhedstegn? Nej! Endnu et eksempel på, at noget er galt, mener chefredaktøren.
Det er Molslinjen absolut ikke enig i. Jesper Maack er kommunikationschef i Molslinjen.
- Jeg har været inde og kigge i den Facebook-gruppe på nettet, hvor man sælger billetter. Det er der da ikke noget galt i. Så vidt jeg kan se, foregår det meget redeligt derinde. Og vi har hele tiden sagt, at hvis de har købt en færgebillet, så er der intet i vejen for, at vi giver den videre til en anden, så pladsen ikke er spildt - vores opgave er at få fyldt færgerne op, siger han og uddyber:
- Vi sælger rigtig mange billetter til 99 kr. og 199 kr. Og vi skal sælge et hav af dem for at nå det. Ellers rammer vi ikke gennemsnitsprisen. Jeg er ikke enig med redaktøren, som mener, at bornholmerne ikke kan finde de billige billetter. De billige billetter kan købes af alle - og vi kan se, at bornholmerne finder dem, lyder det fra Molslinjens mand.
Politikere evaluerer
Anne Thomas er viceborgmester i Rønne og medlem af kommunalbestyrelsen i Bornholms Regionskommune for Alternativet. Hun henviser til, at Molslinjen vandt udbuddet på pris og peger på, at man har et Trafikkontaktråd på øen, hvor borgmesteren, passagerforeningen etc. sidder med.
- Vi arbejder med konkrete punkter og ser på, hvad folk er utilfredse med, efter produktet har ændret sig, siger hun og uddyber:
- Det er jo en gennemsnitspris på alle typer af billetter, og der er flere kategorier. Man vil holde gennemsnitsprisen på disse enheder nede. Om vi er mål i med det - det kan sagtens være, at vi ikke er, men det må vi evaluere, siger hun.
Anne Thomas peger på, at Bornholms Center for Regional og Turismeforskning laver beregninger på, om det kommer øen til gode.
- Jeg vil godt kunne acceptere, at rabatten fortrinsvis kommer turisterne til gode, hvis vi samtidig kan se, at det samlet kommer øen til gode, siger hun.
Politikeren peger på, at man ifølge centerets beregninger får tre kroner ud af hver en turistkrone, der lægges på øen - via øget aktivitet på øen.
- Om det er rigtigt set at favorisere sommerperioden er for tidligt at sige for mig. Det er i hvert tilfælde vigtigt med en afvejning af turisme og passagerer, det er jeg opmærksom på.
Gebyr forsvares
Ifølge Molslinjens kontrakt med Staten skal man dokumentere en gennemsnitspris på alle billetter over et helt år på 337 kroner, ellers rammes rederiet af sanktioner fra Staten.
En anden ting, der har vakt harme, er imidlertid, at fleksibiliteten er blevet mindre, siden Molslinjen tager et gebyr på 100 kr. for at ændre en billet.
- Vi tager et gebyr for at ændre en lavprisbillet for at beskytte en prisstruktur med meget billige billetter. Ellers ville vi risikerer opkøb og handel med de billige billetter, siger Jesper Maack og tilføjer:
- Jeg bemærker, at den første kommentar til lederen er en bruger, der siger: Jeg rejser til 99 kroner, og det er jeg superglad for. Og set Ift. fragt nærmer vi os hinanden i et skarpt defineret udbudsmateriale. Jeg synes ikke, det er rigtigt, at fragt er malet til overpris, siger han og påpeger, at der er redegjort for over for dette ift. Trafikkontaktrådet og Transportministeriet.
- Jeg tænker lidt, at det her har nyhedens interesse, og bornholmerne har jo været vant til et andet system i mange år. Nu kigger man så pludselig ind i et nyt system. Nu er folk ved at finde ud af, hvordan de tackler det, så det finder sit leje.
Venstre bakker op
Søren Schow er medlem af kommunalbestyrelsen i Bornholms Regionskommune for Venstre. Han mener, det er ok med skiftet til en ny færgeoperatør.
- Molslinjen har vundet et udbud, og har sat nogle rammer op. De har jo afgivet et bud, der var billigere end det, som Færgen kunne præstere. Så der er ikke noget fordækt i det, siger han.
Søren Schow understreger, at tilskuddet til Færgeoperatøren skulle komme det bornholmske samfund til gode. Og det skulle fremme udviklingen på øen og at det er meget uheldigt, hvis det ikke opleves sådan.
- Man er nødt til at sætte sig ned fra centralt hold og sige: Hvordan finder man ud af at anskueliggøre den procentvise reduktion. Hvordan er de her priser fremkommet, siger han og påpeger, at en af borgerne har henvendt sig til ombudsmanden, som nu skal tage stilling til, om gebyrer skal regnes med ind i den samlede billettering eller ej. De 100 kr. for at ændre en billig billet bliver nemlig ikke indregnet i dag.
Politikerne har ikke ønsket at udtale sig om kontroversen mellem Molslinjen og Rønne Havn om priser, som Søfart beskrev i sidste uge. Det skyldes, at sagen nu kører i Konkurrencestyrelsen