Norsk knowhow til amerikansk offshore vind
USA går til Europa for at få adgang til højt specialiseret knowhow om offshore vind-tonnage. Amerikanske rederier, der skal udbyde tonnage til opbygning og servicering af havmølleparker på amerikansk sokkel, skal dog samtidigt også overholde den såkaldte Jones Act, der bl.a. kræver, at handelsskibe i rent national fart skal være bygget på et amerikansk skibsværft.
Derfor har det Florida-baserede energiselskab med fokus på vedvarende resurser, Aeolus Energy Inc., bestilt en samlet design- og supervisionspakke hos den norske værft- og skibsdesigngruppe Ulstein. Det bliver således Ulsteins første ordre, som skal opfylde Jones Act og nationale regler fra US Coast Guard. Det oplyser Ulstein i en pressemeddelelse.
Konkret skal Aeolus Energy bruge tre nybygninger; henholdsvis til kabellægning, crew transfer og til indkvartering. Alle tre skibe skal baseres på Ulsteins SX195-design, som allerede har været grundlaget for flere SOV-skibe til offshore vind på europæisk sokkel.
Introduceret i 2013
Grundet Jones Act skal de tre skibe bygges på et endnu ikke navngivet værft i USA, men som sagt under supervision fra de norske eksperter.
– Offshore vind er et kernemarked for os, så vi er stolte over at være blevet valgt som design-partner af Aeolus i udviklingen af USA’s første purpose-byggede tonnage til netop dette marked, udtaler Tore Ulstein, fungerende CEO i Ulstein.
Ifølge Ulstein er den aktuelle ordre til USA den femte offshore vind-ordre til det norske selskab i 2018. Selskabet introducerede deres SX195-design tilbage i 2013.
Designet kendetegnes bl.a. ved at kombinere den markante X-Bow, som Ulstein gennem en del år har anvendt i olie- og gas-segmentet, med en tilsvarende såkaldt X-Stern. Denne ekstra feature gør skibet mindre påvirkelig af medgående sø, når det enten ligger i DP-mode eller sejler langsomt ude på sited.