Katastrofekaptajnen vil prøveløslades

Det er mere end 13 år siden, at en af Italiens største maritime katastrofer indtraf ved øen Giglio. Det italienske krydstogtskib "Costa Concordia" forliste, og 32 personer om bord mistede livet.
Skibets nu 64-årige kaptajn stak af fra skibet midt under katastrofen og efterlod gæsterne i nød. I 2015 blev han idømt til 16 år og en måneds fængsel for uagtsomt manddrab.
Italienske medier døbte ham "Kaptajn Kujon", skriver det italienske nyhedsbureau Ansa.
Nu har kaptajn Francesco Schettino afsonet over halvdelen af sin straf og har anmodet om delvis prøveløsladelse.
Det vil give ham mulighed for at arbejde uden for fængslets mure, mens han fortsat bor i fængslet.
Sagen afgøres tirsdag ved et retsmøde i Italiens hovedstad, Rom, skriver mediet Marine Insight.
Schettino har søgt om at komme under et rehabiliteringsprogram, der drives at støttegruppen "Seconda Chance".

Vatikanet
Ansa skriver, at ekskaptajnen måske kan få arbejde hos den vatikanske institution "Fabbrica di San Pietro", hvis dommeren efterkommer hans ønske.
Institutionen har ansvar for at vedligeholde og bevare Peterskirken.
Arbejdet vil bestå i at digitalisere historisk materiale sammen med andre indsatte.
I de seneste fem år har han arbejdet med noget lignende inden for murene i Rebibbia-fængslet i Rom.
Der var 4229 mennesker om bord på skibet, der forliste 13. januar 2012. 1013 var besætningsmedlemmer.
Skibet havarerede ved at sejle på et undersøisk skær ud for Giglio og kæntrede.
Bjærgningen af skibsvraget kostede mere end 13,5 milliarder kroner, skriver Marine Insight.
Det ligger fast, at kaptajn Schettino førte sit skib alt for tæt på Giglio og også i for høj fart.
Det ligger mindre fast, hvorfor han gjorde det.
Ærefuld afsked
En forklaring var dengang, at manøvren var en salut for at ære et pensioneret krydstogtskib.
Der var også påstande om, at den italienske sømand afveg fra den planlagte kurs for at imponere en kvindelig danser, der var på skibets bro. Den påstand har han afvist.
Han blev kendt skyldig i uagtsomt manddrab, for at have forårsaget forliset og for at forlade skibet, mens der stadig var tusindvis af mennesker om bord.
Kaptajnens forsvarere har hævdet, at kollisionen med skæret ikke i sig selv var skyld i de 32 dødsfald. Det var derimod en fejl i skibets backup-generator og oversvømmelse på skibet, der førte til en "kaotisk evakuering".
Schettino har ikke erkendt det fulde ansvar for tragedien.
Misforståelser
Han skyder skylden på misforståelser på broen, tekniske problemer og fejl på skibets design.
I sit forsvar hævdede han, at hans mandskab bar skylden for kollisionen, og at den forsinkede evakuering kan have reddet menneskeliv.
Kaptajnen forklarede desuden, at han faldt af skibet, mens det var ved at kæntre, og at han ikke stak af i panik.
Hans handlinger har skabt en ny italiensk vending "Fare lo Schettino", der kan oversættes til "at lave en Schettino".
Skibet var på rundtur i Middelhavet, da ulykken indtraf. Det skulle blandt andet have været forbi Marseille, Barcelona, Palma og Palermo på turen.
Skibet havde 1500 kahytter.
Costa Concordia-forlisets efterspil
* Krydstogtskibet "Costa Concordia" forliste i 2012 ved den italienske ø Giglio ud for det sydlige Toscana.
* Skibet var ejet af rederiet Costa Crociere.
* Fire besætningsmedlemmer og krisekoordinatoren fra rederiet Costa Crociere indgik en aftale med anklagemyndigheden og erkendte et medansvar. De fik milde domme.
* Costa Crociere indgik forlig med anklagemyndigheden og betalte en bøde. Under retssagen mod Schettino sagde rederiet, at det har betalt 84 millioner euro (630 millioner kroner) i erstatning til passagerer.
* Enkelte passagerer afviste penge fra rederiet og ville ordne erstatningen i retten. I slutningen af 2021 tilkendte en domstol i Genova en passager 92.700 euro i erstatning, som rederiet skal betale.
* Vraget af "Costa Concordia" blev bugseret til Genova, hvor det blev ophugget.
Kilder: Ansa og Reuters.