Den nye Masnedsundbro
Banedanmark er bygherre på den nye Masnedsundbro – en dobbeltsporet jernbanebro mellem Vordingborg og Masnedø, som forventes at stå færdig i 2020. Selve broen måler blot 200 meter i længden og 14 meter i bredden, men den er en afgørende brik i Ringsted-Femern Banen, da den - sammen med Storstrømsbroen -
kommer til at forbinde Sydsjælland og Falster. Ved indvielsen af den nye bro vil jernbanesporene fjernes på den nuværende Masnedsundbro fra 1937, der fremover kun vil blive brugt til biltrafik. Togene på den nye jernbanebro vil kunne køre op til 200 km/t, hvilket er en fordobling af hastigheden sammenlignet med togtrafikken i dag
Se meget mere omkring tendenser i offshore-branchen og deltag i debatten på vores LinkedIn Gruppe: Offshore Forum
https://www.linkedin.com/groups/12138275/
Udfordrende undergrund og lumsk logistik
Per Aarsleff A/S er totalentreprenør på den nye Masnedsundbro. Et projekt, hvor den danske entreprenørkoncern har udnyttet mange af sine kernekompetencer – herunder JVA-, beton- og funderingsarbejder samt vandbygning.
SKRØBELIG JORDBUND
I store byggeprojekter som Masnedsundbroen er det uundgåeligt, at der undervejs i forløbet opstår udfordringer, man som totalentreprenør er nødt til at forholde sig til. I arbejdet på Masnedsundbroen har en af de store udfordringer været af geologisk karakter:
- Vi har været en del hæmmet af den bløde undergrund. Vi skal ikke bare bygge en bro, men har hele strækningen på 1,6 kilometer, og man behøver ikke at være tekniker for at kunne se udfordringen i at bygge en højhastighedsbane, der skal køre 200 km/t, på en skrøbelig jordbund, fortæller projektchef Claus Hansen og pointerer:
- Jeg synes, at vi har formået at bevare overblikket fra start til slut, bringe de rette fagligheder i spil og så har vi haft stor glæde af VDC - Virtual Design and Construction i forbindelse med udarbejdelsen af ’det rigtige’ projekt i forhold til de fysiske udfordringer og forudsætninger, vurderer han.
BEGRÆNSEDE ARBEJDSRAMMER
Kendetegnende for arbejdet på Masnedsundbroen er desuden de begrænsede rammer, som Per Aarsleff og de øvrige entreprenører er nødt til at arbejde under.
- Det er en meget lang og smal byggeplads, da den eksisterende bane er i drift lige ved siden af os. Projektet har ikke nogen indbygget sporspærring, og det giver naturligvis nogle logistiske udfordringer. Hvor kan man passere hinanden, og hvor kan man ikke? Hvordan er fremdriften inde i arbejdsområdet? Vi er konstant nødt til at forholde sig til disse ting og træffe beslutninger på stedet, for at projektet ikke kører af sporet, fastslår Claus Hansen.
ONE COMPANY-SAMARBEJDE
Aarsleff-koncernen er organiseret i selvstændige, konkurrencedygtige afdelinger og datterselskaber med hver deres særlige kompetencer, hvilket ifølge Claus Hansen er en stor fordel i forbindelse med projekter som Masnedsundbroen.
- Vi evner at styre komplicerede projekter, fordi vi har specialister på tværs af virksomheden, der bringer hver sin kompetence til bordet for at nå frem til den bedste løsning. Vi kalder det et ’One company’-samarbejde, forklarer Claus Hansen og fortsætter:
- Det gør det utrolig let for bygherre, der kan nøjes med bare én aftalepartner, som kan rumme hele projektet. Vel at mærke inden for de aftalte rammer, afslutter han.
Se meget mere omkring tendenser i offshore-branchen og deltag i debatten på vores LinkedIn Gruppe: Offshore Forum