Danske Redere: Der er håb for sømandsskatten
Efter at EU-kommissionen i sidste uge sagde god for det danske ønske om at udvide tonnageskatteordningen, er der nu også håb for, at EU vil godkende det danske ønske om at udvide nettolønsordningen.
Det mener Danske Rederier, der har ventet længe på, at tonnageskatteordningen skulle blive godkendt.
- Godkendelsen af tonnageskatten er meget positiv, fordi vi på den baggrund forventer, at EU-kommissionen også kommer med en positiv godkendelse af udvidelsen af nettolønsordningen for de samme skibe. Det sidste er det afgørende skridt for at få flere rederier til at flage ind på dansk flag, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør I Danske Rederier, i en pressemeddelelse.
Sammenlignet med almindelig selskabsbeskatning er det særlige ved tonnageskatteordningen, at den giver en fast skattebetaling baseret på tonnagen, uanset om rederiet laver overskud eller underskud.
I disse år, hvor offshorebranchen er stærk presset, vil der formentlig være tale om meget begrænsede besparelser på skat, forklarer Anne H. Steffensen.
- Selve tonnageskatten er først og fremmest interessant i de år, hvor offshorerederierne laver overskud. Det er ikke tilfældet i disse år, men vi håber selvfølgelig, at offshoresektoren kommer op igen, siger hun.
Som Søfart skrev den 12. oktober, var det EU's danske konkurrencekommissær Margrethe Vestager, der sad med den endelig beslutning om at godkende den udvidede tonnageskatteordning, der særligt for offshore vind-rederier forventes at blive en fordel.
- Danmarks ændrede tonnageskatteordning vil hjælpe søfartsindustrien til at forblive konkurrencedygtig på verdensmarkedet. Den vil sikre arbejdspladser og fremme høje miljøstandarder i den maritime sektor. Ordningen er i overensstemmelse med kommissionens retningslinjer for statsstøtte til søfartssektoren og indeholder nye foranstaltninger, som vil sikre lige vilkår for europæiske rederier og forhindre konkurrencefordrejninger, sagde hun i en pressemeddelelse.
Læs mere: EU godkender udvidet dansk tonnageskat