Iranske VLCC'ere sejler som spøgelsesskibe
I løbet af september har mere end ti tankskibe med iransk olie slukket deres AIS umiddelbart efter, at de har passeret Hormuz-strædet.
Det skriver Finans på baggrund af oplysninger fra S&P Global Platts. Et konkret tilfælde er den iransk ejede og Panama-flagede VLCC 'Stark 1', der sejlede igennem strædet fuldt lastet med 1 mio. tønder råolie. Da den var 200 sømil fra Indien, forsvandt AIS-signalet. Da signalet kom tilbage – en uge senere og på samme position – var skibet i ballast med kurs mod Den Persiske Golf.
Ifølge Finans er spøgelsesskibene med iransk olie et forsøg på at undgå overvågning fra de amerikanske myndigheder. USA genindfører sanktionerne mod Iran med virkning fra den 5. september, og det er et problem for særligt Kina og Indien, der er de to største aftagere af iransk olie.
Indien importerede i august næsten en halv mio. tønder olie fra Iran om dagen. Med tidens relativt høje oliepris kan det blive svært for Indien – der ligesom fx. Tyrkiet og Argentina kæmper med en svag valuta – at sige nej tak til iransk olie, der forventes at komme på tilbud i takt med, at det bliver sværere for landet at komme af med sin olieproduktion.
For Kina, der også importerer omtrent en halv mio. tønder iransk olie om dagen, udgør olie-importen en dobbelt amerikansk hovedpine. For Kina har sandsynligvis ikke lyst til at lægge sig endnu mere ud med USA ved at trodse de amerikanske sanktioner og fortsætte importen fra Iran. Omvendt kan kinas import fra Iran blive svær at erstatte, fordi Kina i handelskrigen med USA har lagt 25 pct. straftold på olie fra USA.