23948sdkhjf

Rønne Havn: Derfor har vi sendt Færgen til inkasso

Med et "til salg"-skilt på Danske Færger havde vi ikke andet valg, lyder det fra Rønne Havns adm. direktør Thomas Bendtsen. Han understreger, at havnen ikke har hævet taksterne, men blot sænket rabatten

Ikke en eneste gang siden Rønne Havn i januar 2016 varslede mindre rabat har rederiet Færgen reageret. Og ikke en eneste gang siden ændringerne trådte i kraft i januar 2018, har Færgen betalt de nye regninger eller de rykkere, som Rønne Havn har sendt.

Det oplyser Rønne Havn til Søfart, efter at TV2 Bornholm på baggrund af en aktindsigt har løftet sløret for en verserende strid mellem de to parter.

- Det er nu over to år siden, at vi den 1. januar 2016 varslede Færgen A/S om ændringer i vores rabatstruktur, og at disse ændringer ville træde i kraft fra 1. januar i år. Vi har ikke ændret i vores takster andet end at sørge for, at taksterne følger prisindekset. Vi har alene ændret i rabatstrukturen. Færgen A/S har så valgt at ignorere vores ændringer, hvorfor det skyldige beløb fra 1. januar i år blot er vokset og vokset. Det er helt uacceptabelt, at Færgen A/S ikke har reageret på såvel varslinger som tilsendte rykkere. Jeg må sige, at dette er helt uden fortilfælde, siger Thomas Bendtsen, adm. direktør for Rønne Havn A/S.

Søfart har været i kontakt med Danske Færgers pressechef Jørgen Jensen. Han oplyser, at rederiet har valgt ikke at kommentere sagen med den begrundelse, at der er tale om en verserende retssag. Over for TV2 Bornholm har Danske Færger dog bekræftet, at opkrævningen for at anløbe Rønne Havn på årsbasis er steget fra 5,5 mio. kroner i 2017 til 14,3 mio. kroner i år.

Handler om rabat

Rønne Havn forklarer, at da Danske Færger – selskabet bag rederiet Færgen – tidligere i år blev sat til salg, havde havnen ikke andet valg end at indbringe rederiet til inkasso. Hvis selskabet ville blive tømt i forbindelse med salget ville havnen risikere at miste sit tilgodehavende, hvis ikke der var blevet gjort opmærksom på den erhvervsmæssige tvist. 

Sagens kerne er den rabat, som Færgen har fået på anløb i Rønne Havn. Rabatten har indtil 1. januar i år været på 90 pct., men siden aftalen blev indgået for 21 år siden – umiddelbart inden Rønne Havn blev kommunal selvstyrehavn i 1998 – er Færgens anløb i havnen steget til omtrent det dobbelte.

Derfor mente havnen, at Færgens rabat var blevet for stor til, at den kunne forsvares i forhold til de rabatter, der blev givet til andre rederier med anløb i Rønne Havn, fx. Polferries.

- På grund af flere anløb er rabatstrukturen vokset til en voldsom størrelse, hvilket vi fra havnens side nu har reageret på, siger Thomas Bendtsen.

Samtidig var en ny direktion og bestyrelse i Rønne Havn begyndt at arbejde for en udvidelse af havnen, der skulle fremtidssikre den ved at gøre den klar til stadigt større skibe og mere trafik.

- Rønne Havn A/S driver Bornholms primære forsyningshavn, og det er afgørende, at den er i stand til at tilpasse sig markedskravene – ikke bare nu men også på sigt, siger havnedirektøren.

Molslinjen i søgsmål

Molslinjen har overtaget færgebetjeningen af Bornholm fra 1. september i år og har nu valgt at prøve sagen ved Konkurrencestyrelsen. Begrundelsen er ifølge Rønne Havn, at havnen misbruger sin monopollignende situation i forbindelse med ændringen af rabatstrukturen.

Det får dog ikke Thomas Bendtsen til at ryste på hænderne.

- Det er vigtigt at forstå, at Molslinjen var bekendt med Rønne Havn A/S' varslede ændringer i rabatstrukturen, da de bød på opgaven. Så da Trafikministeriet ifm. udbuddet valgte Molslinjen, der havde vi fra havnens side også varslet Molslinjen, siger han og tilføjer, at Molslinjen er i sin gode ret til at prøve sagen ved konkurrencemyndighederne.

- Jeg kan sige, at Rønne Havn A/S ved en tidligere sag i Konkurrenceretten kunne dokumentere at vi førte rimelige priser og ikke udnyttede vores monopollignende situation, siger han. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11