23948sdkhjf

Mærsk-boss vil øge toplinjen med 100 mia. kr.

Søren Skou skal i de kommende år føre Mærsk-koncernen tilbage til fordums storhed. Samtidig vil topchefen arbejde med sin kommunikation, siger han til Berlingske
A.P. Møller-Mærsk skal igen vokse til fordums størrelse. Topchef Søren Skou har til opgave at få koncernens toplinje til at vokse med mere end 14 mia. dollar eller næsten 100 mia. kr. i de kommende år, fortæller han i et interview med Berlingske Business .

I 2012 omsatte A.P. Møller-Mærsk inklusive det nu frasolgte Dansk Supermarked for 60 mia. dollars svarende til 387 mia. kr. Uden supermarkederne Netto, Føtex og Bilka var omsætningen 50 mia. dollars, hvilket også er det centrale mål for de kommende år, fremgår det.

- Man kan se på, hvad virksomhedens omsætning inklusive energiselskaberne var, da vi var størst, og målet er, at vi ikke skal være en mindre virksomhed end det, siger Søren Skou til Berlingske.

Sidste år omsatte Mærsk-koncernen for 30,9 mia. dollar og får i 2018 det tilkøbte tyske rederi Hamburg Süd med ind i salget. Det betyder samlet, at Skou skal finde en måde at udvide virksomheden med mere end 14 mia. dollar eller næsten 100 mia. kroner, inden virksomheden er tilbage ved fortidens størrelse.

Søfragt udgør i dag mere end to tredjedele af koncernens omsætning, men i fremtiden vil Mærsk især satse på vækst i de såkaldte "non-ocean" aktiviteter, dvs. transport og logistik på land.

I interviewet fortæller Søren Skou også, at han vil arbejde med sin kommunikation.

- Det er noget, jeg som administrerende direktør virkelig skal arbejde med. Hvis jeg skal være lidt personlig, er jeg relativt introvert som person, og det er ikke noget, som kommer helt naturligt. Jeg får ikke super meget energi ud af det, men heldigvis har jeg dygtige folk til at hjælpe mig, siger Mærsk-chefen.

Siden Søren Skou tiltrådte som CEO i juni 2016, er Mærsk-aktierne faldet med 20 pct. Alene efter kapitalmarkedsdagen i februar 2018 drattede aktien 10 pct., og det skyldtes ifølge topchefen ikke, at der var noget galt med strategien, men snarere, at investorerne ikke fik så meget at vide, som de havde regnet med.

Læs også: Mærsk-topchef: Derfor har vi ikke brug for nye skibe
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.205