23948sdkhjf

Værfter valgt til nye kystpassagerskibe

KYSTFART: Havila har sikret byggeslots i Tyrkiet og Spanien til i alt fire ny kystpassagerskibe, som dog baseres på in-house knowhow

Det bliver henholdsvis det tyrkiske værft Tersan Shipyard og det spanske værft Hijos De. J. Barreras, der skal bygge de fire kystpassagerskibe, som det norske rederi Havila Kystruten skal bruge fra 2021. Derfra vandt rederiet april i år udbuddet på dele af den norske kysttrafik mellem Bergen og Kirkenes.

Begge værfter har erfaring med bygning af færger. Det tyrkiske værft har således bygget dobbeltender-færger til netop Norge, mens Hijos De. J. Barreras har bygget et antal store ro/pax-færger til de spanske rederier Armas og Balearia.

Det nydannede selskab Havila Kystruten AS er en del af det store norske offshorerederi Havila Shipping, som bl.a. også ejer værfts- og skibsdesigngruppen Havyard. Denne er i dansk sammenhæng kendt for at være bag Esvagts tonnageudvikling til offshore vind med en række allerede leverede SOV-fartøjer med flere i pipelinen.

Men det er ligeledes Havyard-selskabet Hayyard Design & Solutions, som skal levere design og store udstyrspakker til de fire kystpassagerskibe. Havyard meddeler i en pressemeddelelse, at de fire skibe - to fra hvert værft - skal leveres gennem tredje og fjerne kvartal 2020.

Retrofit-opgaver i vente

Per Sævik, skibsreder i Havila Shipping, meddelte i foråret over for det norske medie tu.no, at de fire nybygninger hver udstyres med batteripakker på 6 MWh i kombination med et singlefuel LNG-drevet maskineri.

Der er ikke siden fremkommet yderligere detaljer om de 125 meter lange kystskibe, som hvert for plads til 700 passagerer.

Den nuværende solo-operatør på kystruten, Hurtigruten AS vandt under forårets udbud kontrakten på de resterede syv skibe på ruten, der betjenes af i alt 11 skibe i en 11-dages turnus med i alt 34 anløb undervejs.

Samferdselsdepartementet, som er den udbydende myndighed, har krævet, at der opnås en 25 pct. CO2-reduktion i driften af kystruten i den nye kontraktperiode, sammenlignet med i dag. Derfor ventes der også snart at blive indgået omfattende retrofit-kontrakter på ombygninger af de syv skibe, Hurtigruten AS skal stille med, og som alle anvendes i den nuværende kontrakt med konventionelt maskineri.

Læs også:  Hurtigruten mister fire skibe til offshorerederi på ikonisk kystrute

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.083