Intertanko giver scrubbere ti år
Der findes ikke andre bæredygtige løsninger på IMO's kommende svovlkrav end renere brændstof.
Sådan lyder det fra Dragos Rauta, der er teknisk direktør i tankrederiernes organisation Intertanko. I en ny rapport peger han på, at mange af de alternative løsninger, der er i spil, måske nok kan fungere på kort sigt. Men på længere sigt vil de løbe ind i problemer.
- For eksempel vil brugen af scrubbere ikke vare længere end 10 år, fordi det høje syreindhold i vaskevandet er en udfordring for installationens integritet. Der vil stadig være en påvirkning af miljøet, og det vil ikke gå upåagtet hen, siger han ifølge Seatrade Maritime.
Der er stadig store forskelle på rederiernes planer om at takle udfordringen med de kommende svovlkrav. Krav, der foreskriver maksimalt 0,5 pct. svovl i brændstoffet eller andre metoder, der kan kompensere for et højere svovlindhold.
Clarksons Research vurderede for nylig, at ud af den samlede globale ordrebog bliver mere end 25 pct. af skibene forsynet med en røgrenser. Dermed vinder scrubber-løsningen bedre indpas end LNG, som – opgjort efter kapacitet – bliver at finde i 11 pct. af ordrebogen.
Læs mere: 25 pct. af ordrebogen bliver med scrubber