MAN's norske hovedpine er gået konkurs
Efter en længere kamp om at refinansiere en række lån må det norske gastankrederi IMSK – tidligere I.M. Skaugen – nu kaste håndklædet i ringen.
Det 102 år gamle rederi har igennem årene budt på flere innovative skibsdesigns inden for LPG, LNG og petrokemi. Herhjemme er rederiet måske bedre kendt for at tage kampen op mod motorproducenten MAN Diesel & Turbo, der nu hedder MAN Energy Solutions.
Skaugen har i årevis kæmpet for at blive behørigt kompenseret for den manipulation med det oplyste brændstofforbrug, som MAN har erkendt fandt sted på en række motorer produceret fra 2006 til 2011. Heriblandt en række motorer leveret til I.M. Skaugen.
Det lykkedes MAN at indgå forlig med langt de fleste berørte kunder, men norske I.M. Skaugen mente ikke, at den tilbudte kompensation stod mål med de tab, som motorernes højere brændstofforbrug har medført.
I 2017 blev MAN dømt til at betale Skaugen en erstatning på otte mio. dollar, men det var blot enden på én af flere verserende sager mellem de to parter. Selvom IMSK nu går konkurs, kommer sagerne til at fortsætte under en anden part, der til gengæld får en del af en evt. erstatning, fremgår det af dokumenter på Skaugens hjemmeside.
Her ligger også et notat, som IMSK's CEO Morits Skaugen, der er tredje generation i rederfamilien, har sendt til rederiets aktionærer og obligationsholdere.
- Det er med den allerstørste frustration, at jeg må meddele, at vi ikke har lykkedes med vores refinansiering af selskabet. (...) Vi har haft for mange kræfter imod os, som ikke ville det sådan, skriver han.
ifølge Morits Skaugen begyndte det at blive rigtig svært, da den ellers langvarige samarbejdspartner Teekay brød med Skaugen. Morits Skaugen antyder, at Teekay forsøgte at komme I.M. Skaugen til livs med den hensigt at overtage rederiet.
- Det lykkedes ikke denne gang, men de har nok ikke opgivet håbet, skriver Morits Skaugen.
Han udtrykker beklagelser over, at IMSK ikke når at høste frugterne af det arbejde, rederiet har lagt i at udvikle en flåde af små LNG-skibe (SSLNG – small scale LNG).
- Vi tror meget på det, og det vil komme. Men vi var tidligt ude, og mange vil sige, at vi var for tidligt ude, skriver Morits Skaugen og tilføjer:
- The pioneers take the arrows, the settlers take the land.