Krydstogtskib nummer 100 anløber Skagens nyeste kaj
Effekten af den seneste udvidelse af Skagen Havn, der tilførte en 500 meter lang krydstogtkaj og moderne modtagefaciliteter, er tydelig, lyder det fra havnen i en pressemeddelelse.
Mandag den 24. september sejlede Marina ind i Skagen Havn med omkring 1.200 gæster som krydstogtskib nummer 100 siden indvielsen af de nye krydstogtkajer i foråret 2015. Skibene har haft godt 130.000 gæster med til Skagen.
- Hver gang vi når en milepæl som denne, glæder vi os over, at investeringen i havneudvidelsen i den grad har båret frugt. Det er samtidig resultatet af vores løbende arbejde med destinationsudvikling i tæt samarbejde med vores krydstogtnetværk Cruise Skagen, siger Willy B. Hansen, adm. direktør Skagen Havn.
I 2014 var der 10 krydstogtskibe og 7.500 gæster i Skagen Havn. Antallet af skibe er mere end firedoblet til 45 skibe og 69.000 gæster i 2018. Cruise Skagen evaluerer løbende på rederiernes og gæsternes oplevelse af Skagen som destination.
- Rederierne roser vores faciliteter og vores placering. Vi har en rigtig god beliggenhed i forhold til skibe, der sejler mellem Baltikum og de norske fjorde, og dem der sejler ud fra Southampton, Kiel og Amsterdam. Vi hører fra gæsterne, at de føler sig trygge og sikre her. Vi har gode attraktioner, shoppingmuligheder og spisesteder, og så har Skagen en størrelse, som gør det nemt at tage på dagsbesøg, forklarer Anne Sofie Rønne Jensen, cruise manager i Cruise Skagen.
60 mio kroner i omsætning
En undersøgelse fra 2015 viser, at en krydstogtgæst i gennemsnit bruger 465 kroner på et besøg i Skagen til udflugter, shopping, mad & drikke samt transport. Det giver en omsætning på 60 mio. kroner for de 130.000 krydstogtgæster, der har besøgt Skagen siden begyndelsen af 2015.
- Krydstogtaktiviteterne er med til at skabe en øget økonomi, der reelt bredes ud over hele regionen, men naturligvis særskilt er til fordel for lokalsamfundet i Skagen. Med den væsentlige størrelse, som krydstogtaktiviteterne efterhånden er nået op på, så bliver den positive afsmittende effekt og værdiskabelse mere synlig. Der er således mange parter, som nyder godt af den økonomi, der skabes i hele værdikæden relateret til krydstogtanløb, siger Willy B. Hansen.
I 2019 er der foreløbigt anmeldt 40 anløb, som i gennemsnit er lidt større end i år. Derfor forventes der pt. omkring 68.000 gæster.