'Samskip Endeavour’ sejlede på brugt madolie
Kan brugt madolie bruges som en klimaneutral kilde til shippingbrændstof? Spørger man den hollandske organisation Goodshipping, er svaret et rungende ja.
Organisationen tilbyder afskibere at købe sig til aflad for den udledning af CO2 og andre skadelige gasser, som den søbårne transport af deres varer fører til. Det er nu for første gang sket ved, at det 803 TEU store 'Samskip Endeavour’ har anvendt 22.000 liter brugt madolie som brændstof.
Det svarer til den mængde brændstof, som Goodshippings kunder bruger på årsbasis, hvilket igen svarer til 40 tons CO2.
Der er tale om hydro-behandlet vegetabilsk olie, der er leveret af Goodfuels Marine.
- Med denne første bunkring viser Goodshipping, at det er muligt for afskibere at påvirke søfragtens klimaaftryk i deres forsyningskæde. Takket være pricippet om massabalance kan ethvert selskab nu slutte sig til vores ydelser og opnå klimaneutral shipping, skriver Goodshipping i en pressemeddelelse.
'Samskip Endeavour’, der er bygget i 2011, sejler normalt på HFO eller marinegasolie.
De fem afskibere, der nu har grøn samvittighed, er selskaberne Tony’s Chocolonely, Dopper, Blygold, Magic Marine and Mystic.
Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker.