Maersk Line sænker prisen frem mod svagt efterår
Maersk Line følger nu i konkurrenten CMA CGM's fodspor ved at sænke prisen på at fragte en fyrrefodscontainer fra Asien til Nordeuropa til 1800 dollar.
Det skriver The Loadstar efter en uge, hvor Shanghai-indekset, der er sammensat af priserne for containerfragt fra Shanghai til 15 destinationer verden over, faldt med 11,6 point 909,74.
Med den lavere pris matcher Maersk Line nu CMA CGM, der tidligere har varslet samme pris. Maersk Line trumfer dog ved at gøre sin nye pris gældende allerede fra i morgen den 18. september.
Containerrederierne er ifølge The Loadstar bekymrede for, at efterspørgslen vil krakelere på den anden side af den kinesiske ferieuge Golden Week. En kilde i et unavngivent containerrederi har ifølge mediet fortalt, at branchen lige nu oplever en rigtig god højsæson, hvor det er lykkedes at presse raterne op, men at udsigterne ikke ser gode ud.
- Det bekræfter behovet for aflyste sejladser, og vi er alle sammen taknemmelige for, at 2M har aflyst et af deres store loops, siger den unavngivne kilde til The Loadstar.
Som Søfart skrev i sidste uge, har 2M besluttet sig for at droppe AE2/Swan-loopet på ubestemt tid. Dermed vil 11 ultrastore containerskibe på gennemsnitligt 19.000 TEU blive taget ud af drift, hvoraf de otte kommer fra MSC og tre fra Maersk Line.
Imens Maersk Line, CMA CGM og også MSC har sænket priserne, har Hapag-Lloyd valgt at gå i den modsatte retning og kræver nu 2.000 dollar for at sejle en fyrrefodscontainer fra Asien til Nordeuropa.
Opgørelsen fra Shanghai-indekset viser, at spotraten for en TEU på samme rute – altså en tyvefodscontainer – nu ligger på 821 dollar. Det er et fald på 64 dollar sammenlignet med ugen forinden. Med Middelhavet som destination ligger spotraten i 852 dollar, svarende til et fald på 18 dollar.