23948sdkhjf

Mærsk åbner op for scrubbere

Trods tidligere aversion imod scrubbere som løsningen på de kommende svovlkrav vil Mærsk nu bestille et ukendt antal røgrensere

Man har et standpunkt, indtil man tager et nyt. 

Sådan er det i hvert fald i Mærsk, hvor Maersk Lines driftsdirektør Søren Toft så sent som i februar omtalte scrubbere som en ufornuftig løsning. 

Nu lyder der andre toner fra Niels-Henrik Lindegaard, der er chef for Maersk Oil Trading. I en mail til Reuters bekræfter han, at Maersk har besluttet sig for at bestille scrubbere til "et begrænset antal" skibe i rederiets 750 skibe store flåde.

- Brugen af scrubbere er en lille del af – og bare én ud af flere elementer i – vores overordnede strategi for at sikre overholdelsen af 2020-kravene i tide, skriver han og tilføjer, at Mærsk stadig ser brugen af lavsvovlsholdigt brændstof som den bedste måde at efterleve kravene. 

Søren Tofts aversion mod scrubbere kom for dagen under Mærsks kapitalmarkedsdag i februar. Her forklarede han, at Maersk Line trods grundige analyser ganske enkelt ikke kunne få regnestykket til at gå op. 

Læs mere: Mærsk: Scrubber er en ufornuftig løsning

- Det er både dyrt og kompliceret. Vi regner med, at det ville koste mellem 5 og 10 mio. dollars pr. scrubber pr. skib, hvis vi ønskede at adressere 2020-problemerne med scrubber, sagde Søren Toft dengang og fortsatte:

- Herudover mener vi ikke, at der er tilstrækkelig klarhed over, hvordan myndighederne agter at løse de reguleringsmæssige udfordringer ved scrubber-teknolgien. Hvordan skal restprodukterne håndteres og bortskaffes så det lever op til kravene? Disse spørgsmål er endnu meget uafklarede.

Netop vanskeligheder med myndighederne er også et af argumenterne for, at Paddy Rogers, topchef i tankrederiet Euronav, så sent som i sidste uge vendte ryggen til scrubber-løsningen.

- Scrubbere er ikke en fribillet til at brænde HFO. Du er tvunget til at overvåge og rapportere, hvad du gør, sagde han på SMM i Hamborg med henvisning til, at man risikerer at komme i klemme på grund af papirarbejdet, selvom der i princippet er styr på udledningen.

Læs mere: IMO-krav til svovl presser pris på flybrændstof

Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112