23948sdkhjf

Maersk Line sløjfer loop fra Asien til Nordeuropa

Imens CMA CGM sænker prisen på containerfragt, har 2M-alliancen valgt at hive tonnage ud af markedet for at imødekomme faldende efterspørgsel.

Efter en periode med relativt høje fragtrater går containerrederierne nu en tid i møde med mere beskedne udsigter. 

Det er blandt andet den kinesiske ferieuge Golden Week i starten af oktober, der er med til at lægge en dæmper på efterspørgslen efter pladser på de store containerskibe. 

Det får rederierne til at handle, om end på noget forskellig vis. For imens CMA CGM har sænket den vejledende pris på at sejle en TEU fra Asien til Nordeuropa fra 1.100 dollar til 1.000 dollar, har 2M-alliancen bestående af Maersk Line og MSC sløjfet hele AE2/Swan-loopet. 

Det skriver The Loadstar.

Dermed vil 11 ultrastore containerskibe på gennemsnitligt 19.000 TEU blive taget ud af drift. Heraf kommer de otte fra MSC og tre fra Maersk Line. Loopet vil blive genetableret, "hvis efterspørgslen i markedet bliver genetableret". Ifølge mediet vil skibene sandsynligvis blive lagt op, indtil loopet bliver aktiveret.

Shanghai-indekset, der er sammensat af 15 vigtige ruter fra Shanghai og ud i verden, faldt i sidste uge med 18 point til 921,36 point. Imens ruterne til USA fortsatte de seneste ugers himmelflugt, faldt ruterne til Nordeuropa med 48 dollar pr. TEU til 885 dollar. Ruterne til Middelhavet faldt med 38 dollar til 870 dollar pr. TEU. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112