SH får gennembrud på nyt rescue-marked
For første gang har SH Group solgt deres nedsænkbare redningsbåd til en semisub-rig.
Dermed er dørene sparket ind til et lukrativt marked, fortæller CEO for SH Group Norway Kent Lynggaard Vinkel.
- Det er en god ordre, som betyder meget for os, siger han og tilføjer, at nybygningsmarkedet for semisubs har ligget underdrejet siden olieprisens fald i 2014.
- Nu kommer den første nybygning, endda til den norske sokkel, og så får vi ordren. Det er utrolig fedt, siger han.
Nedsænkbar til semisub
Ifølge Kent Lynggaard Vinkel har det været den udbredte opfattelse i branchen, at redningsfartøjer til semisubs skal være beregnet til frit fald fra dækket til havoverfladen. Og ikke til redningsbåde, der bliver sænket ned.
Den opfattelse beror dog på en misforståelse, forklarer SH-direktøren. Derfor kan SH Group nu få lov til at levere fire fartøjer af den såkaldte Xervo-serie til en semisub-nybygning kontraheret af Awilco Drilling Plc foruden en fast rescue boat.
Dertil kommer en option på identiske sæt til yderligere tre semisub-nybygninger, som Awilco har option på hos Keppel Fels-værftet i Singapore.
- Det åbner et helt nyt marked for os, siger Kent Lynggaard Vinkel på en telefon fra Stavanger, hvor han deltager i den store offeshoremesse ONS.
Andre interesserede
Han vil hverken sætte tal på, hvor stor Awilco-ordren er, eller hvor mange Xervo-systemer han forventer at sælge til semisub-segmentet. Han fortæller dog, at han på ONS-messen har været i dialog med flere potentielle kunder, og at prisen på nye rigge er helt i bund efter flere års tørke på værfterne. Det kan være med til at lokke potentielle kunder ud af busken.
- Awilco har været de første, men vi kan se, at mange af de andre begynder at røre på sig. Der er mange gamle rigge derude, og hvis man kan spare 20-30 dage på at bore en brønd med en moderne rig, kan det måske godt betale sig, siger Kent Lynggaard Vinkel.
Han oplyser, at Awilcos nye rig koster 450 mio. dollar. En pris, som ifølge Kent Lynggaard Vinkel ville have været 200 mio. dollar højere tilbage i 2013.
Xervo-bådene er nedsænkbare fra den containerlignende konstruktion, de er placeret i på dækket. Som foreskrifterne i Norsok R-002 siger, bliver de sænket ned med en hastighed på en meter i sekundet.