Søfartens Ledere i verbalt slagsmål med Metal Maritime
- Rederierne – og ikke mindst Metal Maritime – må se at få hanket op i det her. Det er dem, som gerne vil have overenskomsten.
Sådan lød det onsdag den 29. august i et indlæg på Søfartens Lederes hjemmeside. Her gjorde formand Bjarne Cæsar Jensen det klart, at styrmænd hos Maersk Supply Service og RAL endnu ikke har set noget til de lønstigninger, som den seneste overenskomst mellem Danske Redere og Metal Maritime lægger op til.
I indlægget rækker Bjarne Cæsar Jensen en hånd ud til de af Søfartens Lederes medlemmer, der måtte ønske organisationens hjælp til at forhandle. Det er ifølge Søfartens Ledere en lovet lønstigning på to pct. i 2017 og yderligere to pct. i 2018, der endnu ikke er blevet at finde på navigatørernes lønsedler.
- Søfartens Ledere er klar til at hjælpe de medlemmer, som måtte ønske det. Alle er jo ansat med individuel løn på en individuel kontrakt, som vi har ret til individuelt at repræsentere dem i over for deres arbejdsgivere, skriver Bjarne Cæsar Jensen.
Omfattende uvished
Den svada har Ole Philipsen, formand for Metal Maritime, ikke siddet overhørig. I et indlæg på Metal Maritimes hjemmeside samme dag anklager han Søfartens Ledere for vildledning.
- Uvidenheden hos Søfartens Ledere om hovedoverenskomsten for navigatører i Danske Rederier er omfattende. Det udstiller foreningens formand Bjarne Cæsar Jensen til fulde i en kommentar i dag på Søfartens Lederes hjemmeside, indleder Ole Phillipsen.
Han fortsætter:
- Den vidtstrakte uvidenhed om både hovedoverenskomst, hvilke vilkår navigatørerne er ansat på og fagretlige forhold i forbindelse med forhandlinger om overenskomsten benytter Bjarne Cæsar Jensen som affyringsrampe for angreb på Metal Maritime og som reklame for Søfartens Lederes tilbud om hjælp til deres medlemmer.
Ifølge Ole Phillipsen er alle navigatører – bortset fra dem i DFDS og Fjord Line – omfattet af hovedoverenskomsten mellem Danske Rederier og Metal Maritime.
- Enhver snak om individuelle kontrakter og individuel ansættelse i rederier under hovedoverenskomsten er så grundlæggende forkert, som den kan blive, skriver Ole Phillipsen.
Enige om én ting
De to stridende parter lader dog til at være enige om én ting: Lønreguleringen er ikke blevet gennemført i hverken Maersk Supply Service eller RAL.
Søfart har spurgt begge rederier om, hvordan det kan være. RAL er ikke vendt tilbage, og i Maersk Supply Service henviser man til Danske Redere, der fører overenskomstforhandlingerne på rederiets vegne.
Danske Redere oplyser til Søfart, at parterne er i dialog.
- Vi kan bekræfte, at der pågår drøftelser, og de går ret godt. Så der er nok ikke så lang tid igen, siger presse- og kommunikationschef Christian Kjærgaard-Winther.
Også Metal Maritime melder om fortsatte forhandlinger, om end med en lidt anden opfattelse af den aktuelle status.
- Her pågår pt. en ganske hård dialog mellem os i Metal Maritime og de to respektive rederier, der ønsker en række ændringer i den indgåede hovedoverenskomst, skriver Ole Phillipsen i sit indlæg.
Ifølge Metal Maritime ønsker RAL og Maersk Supply Service blandt andet en afskaffelse af forskellige tillæg til navigatører, længere af udeperioder, nedsættelse af garanterede hjemmeperioder og ændring af hvilke dage, man optjener fridøgn på.