23948sdkhjf

Rater i ro forud for mulig stigning

Containerrederierne har travlt med at servicere deres kunder på kontrakter, og det kan betyde højere spotrater, skriver The Loadstar

Fragtraterne fortsatte den opadgående tendens i den forgangne uge, hvor det samlede Shanghai-indeks steg med næsten ti point til 901,66. 

Spotraterne på ruterne fra Shanghai til både Nordeuropa og Middelhavet, som tilsammen udgør 30 pct. af det samlede indeks, udviklede sig begge positivt. Til Nordeuropa steg raterne med 31 dollar til 959 dollar pr. TEU, imens raterne til Middelhavet steg med seks dollar til 915 dollar pr. TEU.

Dermed fortsætter niveauet, der ikke er set højere siden samme tid sidste år. Og måske venter endnu højere rater forude. Ifølge The Loadstar er kapaciteten på skibene ved at være fyldt ud. 

- Vi er selektive i forhold til de laster, vi tager. For øjeblikket er vi ikke så interesserede i spot-forretningen, for vores kontrakter holder os beskæftigede, siger en anonym kilde hos et containerrederi til mediet.

En tendens, som i nogen grad bliver understøttet af, at Maersk Line i sidste uge slog rekorden for flest containere om bord på et enkelt skib med 19.038 TEU på 'Mumbai Maersk'.

Læs mere: 'Mumbai Maersk' slår rekord: 19.038 TEU om bord

Der er dog et stykke vej endnu, før der er tale om decideret balance mellem udbud og efterspørgsel i containermarkedet, forklarede Lars Jensen, indehaver af analysefirmaet SeaIntelligence Consulting, til Søfart i fredags.

- Der er slet ikke blevet ophugget så mange containerskibe som forventet, hvilket betyder, at den strukturelle overkapacitet ser ud til at holde sig længere end forventet. Vi regner nu med, at vi skal helt frem til 2021, før at vi ser en balance mellem efterspørgsel og kapacitet, siger han.

Læs mere: Mærsk-topchef: Derfor har vi ikke brug for nye skibe

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125