Dansk fisker døde – Malta ignorerer ulykken
Det er nu mere end fire år siden, at den danske fisker Teddy Bak Nielsen omkom på arbejde i Kattegat, efter at han var stødt sammen med et fragtskib fra Malta. Den danske søfartsstyrelse har vurderet, at der burde være kørt en straffesag efter arbejdsulykken.
Men Malta har aldrig svaret på henvendelser fra Søfartsstyrelsen, og ingen er strafferetligt blevet stillet til ansvar for dødsulykken.
Det skriver Fagbladet 3F.
Det er stærkt utilfredsstillende mener 3F, hvor Teddy Bak Nielsen var medlem indtil sin død.
- Det er en katastrofe, at Malta slet ikke reagerer på en så alvorlig arbejdsulykke. Det virker som om, at Malta nærmest er ligeglad med en død fisker fra Danmark, siger formanden for 3F Sømændene, Søren Sørensen, og fortsætter:
- Det er prisværdigt, at Søfartsstyrelsen har sendt rykkere til Malta og dermed forsøgt at rette op på en elendig behandling af sagen fra dansk side. Men når Malta ikke tager henvendelserne seriøst, er det på høje tide, at Søfartsstyrelsen tager fat i Udenrigsministeriet, så der kan komme skred i sagen.
Måtte hente lig i fiskekutter
10. juli 2014 kolliderede 66-årige Teddy Bak Nielsen i en fiskekutter med det 3200 t.dv. store fragtskib 'Rig'. Den danske fiskekutter med fiskeren sank kort efter i internationalt farvand mellem Danmark og Sverige – cirka 11 sømil nordøst for Læsø.
En svensk redningshelikopter fløj Teddy Bak Nielsen til Sverige, hvor hans familie selv måtte hente fiskerens lig hjem til Læsø i en fiskekutter.
Få timer efter kollisionen i Kattegat forklarede førstestyrmanden om bord på 'Rig' til den svenske kystvagt, at fiskekutteren med Teddy Bak Nielsen alene om bord var kommet op bagfra på bagbords side af 'Rig – altså venstre side – forud for sammenstødet. I så fald havde den danske fiskekutter vigepligt over for fragtskibet.
Men ifølge den danske maritime havarikommissions rapport om dødsulykken kom fiskekutteren fra styrbord – altså højre side. Dermed havde fragtskibet vigepligten. Havarikommissionen fastholder, at styrmandens forklaring var forkert.
Manglende udkig
I marts 2015 orienterede Søfartsstyrelsen de maltesiske myndigheder om, at der ifølge Den Maritime Havarikommission var indikationer på manglende udkig fra den vagthavende styrmand på fragtskibet, manglende brug af radar til anti-kollision på skibet og overtrædelse af søvejsreglerne om vigepligt.
Men Malta svarede aldrig på Søfartsstyrelsens henvendelse. Og styrelsen fulgte i to år og otte måneder slet ikke op på sagen over for de maltesiske myndigheder.
Det skete først efter, at Fagbladet 3F afdækkede forholdene omkring arbejdsulykken.
Efterfølgende har Søfartsstyrelsen sendt tre rykkere til Transport Malta. Senest 19. april 2018, hvor styrelsens direktør, Andreas Nordseth, bad om at få at få oplyst, hvad Malta har foretaget sig i sagen.
Kan ikke politianmeldes i Danmark
Fagbladet 3F har forelagt kritikken fra 3F for Søfartsstyrelsen og bedt om et interview med styrelsens direktør. I stedet har Søfartsstyrelsens vicedirektør, Charlotte Ahrendt Steen, nu tre uger senere sendt nogle skriftlige kommentarer i en e-mail:
- Det er Søfartsstyrelsens klare ønske, at der bliver fulgt op på den pågældende ulykke. Søfartsstyrelsen har derfor gentagne gange henvendt sig til de maltesiske søfartsmyndigheder, skriver hun.
- I og med at Søfartsstyrelsen ikke har modtaget svar på styrelsens henvendelser, overvejer styrelsen nu, hvordan man via andre danske myndigheder kan etablere kontakt til de maltesiske myndigheder, skriver vicedirektøren.
Charlotte Ahrendt Steen oplyser, at Søfartsstyrelsen ikke har mulighed for at melde sagen til dansk politi, fordi ulykken skete uden for dansk søterritorium. Dermed er sagen uden for dansk myndighedsområde. Det er Malta, der som flagstat, skal følge op på den pågældende ulykke, oplyser hun.
Siden 21. september 2017 har Fagbladet 3F fire gange rettet henvendelse om dødsulykken til transportmyndighederne Transport Malta på middelhavsøen på e-mail. Ingen af henvendelserne er blevet besvaret.
Ifølge de estiske myndigheder fik den estiske førstestyrmand på 'Rig' som følge af dødsulykken frataget sit sønæringsbevis i et halvt års tid, hvorefter han kunne gå til eksamen for at få beviset på ny.