Hafnia vil fusionere med BW Tankers
For Hafnia Tankers blev enden på andet kvartal både et underskud på 12,5 mio. dollar og en offentliggørelse af planer om at fusionere med sin storaktionær BW Tankers.
Underskuddet kommer efter et dyk i omsætningen på 42,2 mio. dollar, hvilket er et fald på ca. 2,5 mio. dollar i forhold til andet kvartal sidste år.
I en selskabsmeddelelse skriver Hafnia Tankers, at den kortsigtede efterspørgsel efter produkttankskibene i 2018 ikke har kunnet følge med de seneste års udvidelse af flåden. Alligevel ser Hafnia relativt optimistisk på fremtiden.
- Overordnet set fortsætter den positive tendens med øget efterspørgsel efter raffinerede produkter, reduceret tilgang af ny tonnage og regulatoriske ændringer i forhold til bunker, hvilket forventes at blive en positiv historie for produkttankere, skriver Hafnia i meddelelsen.
Har luftet planer tidligere
Den bogførte værdi af Hafnias flåde på i alt 43 LR1-, MR-, og SR-skibe var ved udgangen af andet kvartal på 1,008 mia. dollar. Det gør iføgle Tradewinds det Hellerup-baserede rederi til næsten jævnbyrdigt med BW Tankers, som ifølge selskabsmeddelelsen er udset til at fusionere med Hafnia Tankers.
Ifølge Tradewinds har Vesselsvalue opgjort værdien af BW Tankers nuværende flåde til 1,2 mia. dollar. BW har 41 ejede LR1-, og MR-skibe i flåden foruden et nybygningsprogram med 12 skibe.
- Hafnia udforsker muligheden for at konsolidere med BW Tankers, et selskab ejet af BW Group, en af vores aktionærer, skriver Hafnia Tankers i selskabsmeddelelsen.
Som Søfart tidligere har skrevet, blev BW storaktionær i Hafnia i løbet af sommeren, så det Singapore-baserede rederi nu har en ejerandel i Hafnia på 43,5 pct. Allerede dengang luftede BW Groups adm. direktør Carsten Mortensen visioner om at forstærke samarbejdet imellem de to rederier yderligere.
Læs mere: Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers
- BW Group er glade for at købe denne aktiepost i Hafnia Tankers med selskabets stærke driftsplatform og kvalitetsflåde. Vi ser frem til diskussioner med de øvrige aktionærer om selskabets fremtidige strategi. Vi ser et godt kulturelt fit mellem de to organisationer og muligheden for at integrere flåderne yderligere, sagde han.
I løbet af første halvår lå Hafnias gennemsnitlige indtjening pr. dag på 12,475 dollar per LR1-skib, 14,000 dollar per MR-skib and 12,200 dollar per SR-skib.
Søfart forsøger at få en kommentar fra Hafnias CEO Mikael Skov.
tusinde dollar | Andet kvartal 2018 | Q2 2017 |
---|---|---|
Nettoomsætning | 42.245 | 44.759 |
Resultat af primær drift | -5.139 | 2.650 |
Resultat før skat | -12.434 | -3.729 |
Årets resultat | -12.459 | -3.752 |
Egenkapital | 573.962 | 579.188 |
Regnskabsåret blev afsluttet 30.juni 2018. |