23948sdkhjf

Maersk Line sender første skib gennem nordlig sørute

For første gang vil Maersk Line sende et containerskib nord om Rusland. Æren tilfalder seneste nybygning i Baltic Feeder-serien, 'Venta Maersk'.

Imens pionererne på den nordlige sørute har været at finde inden for bulk og tank, har containersegmentet ladet vente på sig. 

Nu sender Maersk Line dog for første gang et skib nord om Rusland. Det er den seneste nybygning i Baltic Feeder-serien, 'Venta Maersk', som får æren, skriver Splash

En unavngiven talsperson fra Maersk fortæller dog til mediet, at der bliver tale om en engangsforestilling, der har til formål at indsamle videnskabelige data og erfaringer på den – for Maersk Line – ukendte rute. 

- I øjeblikket ser vi ikke den nordlige sørute som et alternativ til vores sædvanlige ruter. Vi planlægger nye ruter ud fra kundernes efterspørgsel, handelsmønstre og befolkningsmæssige centrummer. Med det in mente følger vi dog udviklingen af den nordlige sørute. I dag er det kun muligt at passere den i tre måneders tid om året, hvilket kan ændre sig med tiden. Desuden må vi tage med i overvejelserne, at ruten kræver isklasse, hvilket betyder en ekstra investering, siger talspersonen til Splash. 

Turen bliver det 200 meter lange 'Venta Maersk's jomfrurejse. Ifølge High North News har Maersk Line fået tilladelse til at benytte passagen i vestgående retning fra 1. september til 20. september af de russiske myndigheder, og der vil være en last af frossen fisk om bord.

Selvom Maersk Lines konkurrent Cosco har sendt flere skibe igennem ruten, vurderer flere kilder over for Splash, at turen ikke bliver til mere for Maersk Line end et pr-stunt.

Det skyldes primært, at kunderne i containersegmentet prioriterer punktlighed helt anderledes højt end kunderne i bulk eller tank. Og uden indflydelse på faktorer som vejr- og isforhold eller tilgængeligheden af isbryderassistance kan det blive svært at leve op til løfter om rettidig levering. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096